Fietsen mee met de vouwwagen, caravan of camper:
Zó doe je dat!
Een stokbroodje halen in het dorp, relaxte rondjes in de omgeving of een ritje naar het sanitairgebouw: er zijn maar weinig kampeerders die de fietsen thuislaten als ze op vakantie gaan. Maar hoe neem je ze nou het beste mee? Camp-to-Go geeft tips.
Fietsen, en vooral e-bikes zijn grote, zware stukken stukken vakantiebagage waarvan je pas gemak hebt als je op je bestemming bent aangekomen. Op vrijwel elke camping kun je fietsen huren, maar niets fietst natuurlijk zo lekker als je eigen tweewieler. De beste manier om ze te vervoeren hangt af van hoe je op vakantie gaat: met een vouwwagen of bagagewagentje, met de caravan of met de camper. We beginnen met: de vouwwagen.
DE VOUWWAGEN
Ga je met de vouwwagen op vakantie, of heb je een bagagewagentje achter de auto, dan zijn er speciale imperials te koop die je op de aanhanger kunt bevestigen. Op de dissel is meestal niet mogelijk, omdat veel vouwwagens en bagagewagentjes een vrij korte dissel hebben – als je een scherpe bocht maakt, zouden de fietsen de auto kunnen raken. Bovenop de vouwwagen zijn de fietsen het flinke windvangers, en als je er een beschermhoes over zou doen, wordt dat (veel) erger – doe dat dus niet. Maak je fietsen verder zo licht mogelijk: verwijder bagagetassen en bidons en bij e-bikes ook de accu, als dat mogelijk is. Een andere mogelijkheid is het vervoer van de fietsen op het dak van de auto. Dat kan staand, of praktischer: liggend. Daar komen we verderop in dit artikel op terug. Bij sommige auto’s kun je ook een fietsendrager bevestigen op de achterklep van de auto, terwijl je dan tóch een aanhangwagen kunt bevestigen.
Schrijf je gratis in voor de nieuwsbrief met leuke campaings, kampeertips, vakantieregio’s en de laatste nieuwtjes over kamperen.
Als je met de caravan op stap gaat, dan heb je verschillende mogelijkheden: op de dissel van de caravan, ín de caravan of achterop. Die laatste mogelijkheid is eigenlijk alleen geschikt voor een lichte racefiets en zeker niet voor twee e-bikes die per stuk 30 kilo stuk wegen. Simpelweg omdat daarmee de kans op slingeren fors toeneemt. De beste plek, zeker als het om zware e-bikes gaat, is ín de caravan. Op die plek beïnvloeden ze het weggedrag het minst, maar het is wel een onhandige plek. Het is een lastig klusje om ze in de caravan te plaatsen, onderweg kun je bijna nergens meer bij en je zult zelf iets moeten knutselen, want specifieke fietsendragers voor in de caravan zijn er niet. Veel mensen kiezen daarom voor een fietsendrager op de dissel van de caravan. Twee e-bikes op die plek, plus het gewicht van de drager, betekent 70 kilo extra bagage. Dat moet je dus niet compenseren door extra gewicht achterin de caravan, want dat werkt slingeren in de hand. Hoe wel? Hou de disselbak zo leeg mogelijk, vervang de twee stalen gasflessen door één lichtgewicht exemplaar, laat de watertank leeg en plaats het reservewiel niet in de disselbak maar op een speciale beugel onder de caravan (vraag je dealer!). Maak de fietsen sowieso zo licht mogelijk. Accu’s, fietstassen, bidons en de zadels kun je ook in de auto vervoeren. Een compromis is één e-bike op de dissel en eentje op de achterdrager – Thule heeft daar een speciale fietsdrager voor: de Elite G2 One (€ 294). Maar dan moet de caravan verder wel goed beladen zijn. Als je een fietsendrager voor de dissel koopt, let dan op dat hij kantelbaar of verschuifbaar is – dan kun je onderweg toch nog in de disselbak. Onder andere Thule, Fiamma en Enduro hebben zulke dragers.
OF OP DE AUTO!
Misschien heb je er wel nooit aan gedacht: de fietsen kun je ook op de auto vervoeren: op het dak of op de achterklep van de auto. Met als voordeel dat je extra laadvermogen in de caravan overhoudt. Dakdragers hebben als nadeel dat je flink moet reiken om de fietsen te plaatsen, maar je kunt de fietsen ook horizontaal vervoeren, bijvoorbeeld met de Giraffe daklift of de Unitec 75318 Evolution. Dan is ook het plaatsen van de fietsen een fluitje van een cent, zoals je kunt zien op YouTube-filmpjes. Sommige auto’s zijn geschikt voor een fietsendrager op de achterklep, maar dan is het wel raadzaam om hulpveren te laten plaatsen. Die hulpveren (vanaf circa 200 euro) zijn sowieso een aanrader als je met de caravan op stap gaat – qua wegligging herken je je auto niet meer terug.
DE CAMPER
Ga je met de camper op pad, dan kun je de fietsen kwijt in de garage onder de bedden; via de deur aan de zijkant schuif je ze er zo in, bijvoorbeeld met de Thule Veloslide. Dan staan ze droog en veilig voor grijpgrage vingers. Op de achterkant van de camper is ook een mogelijkheid – in tegenstelling tot caravans beïnvloeden ze de wegligging van de camper nauwelijks. De beste manier is dan een fietsendrager die op het chassis van de camper is gemonteerd. Of je kiest voor een (goedkopere) drager op de achterwand. Laat de dealer die drager monteren – hij kan nagaan of de achterwand op dat extra gewicht is berekend en hij weet waar de verstevigingen in de wand zitten. Als je camper een trekhaak heeft, dan kan daar een normale fietsendrager op – zo eentje die je ook kunt gebruiken voor je personenauto.
DE BUSCAMPER
Voor campervans tenslotte, zijn er specifieke dragers te koop. Lichte fietsen kun je plaatsen op een drager die aan een van beide achterdeuren is bevestigd. Voor zware e-bikes zijn er speciale dragers die gebruikmaken van de scharnieren van de achterdeuren. Zulke fietsendragers zwenken helemaal opzij zodat je beide achterdeuren kunt gebruiken terwijl de fietsen blijven zitten. Voorbeelden zijn de Nederlandse ‘Busbiker’, fietsdragers van het Nederlandse bedrijf Memo Europe en bijvoorbeeld Sawiko, een dochterbedrijf van AL-KO.