Veel enthousiasme op succesvolle kampeerbeurs
Op zondagmiddag 17 uur klonk het eindsein van de Kampeer & Caravan Jaarbeurs, het eerste grote publieksevenement sinds het uitbreken van de coronapandemie. Bijna 35.000 bezoekers bezochten het grootste kampeerfeest van Nederland – fors meer dan wat de organisatie verwachtte.
“Na een wereldwijde pandemie is het onmogelijk in te schatten of en hoe voorzichtig mensen zijn bij het bezoeken van een groot landelijk evenement”, stelt beursmanager Rachel Jankowsky. “Maar het aantal verkochte toegangskaarten en de positieve reacties van onze standhouders hebben al onze verwachtingen overtroffen. Kamperen is booming. Daar heeft corona ook aan bijgedragen omdat het eigenlijk de enige manier was om op vakantie te kunnen”, vervolgt Jankowsky. “De populariteit van kamperen zien we nu terug in het aantal verkochte entreekaarten: ruim 38 duizend stuks. Natuurlijk was het heel lastig om een target voor de beurs vast te stellen: er is geen prognose te maken over hoe voorzichtig mensen zijn na een wereldwijde coronapandemie. Dat we het recordaantal bezoekers van 2019 niet hebben kunnen evenaren stond voor ons bij voorbaat al vast, maar deze enorme toeloop hadden we niet verwacht”, aldus Jankowsky.
Leo Diepemaat, voorzitter van de branchevereniging Kampeer en Caravan Industrie was positief verrast over de drukte op de beurs: “Geweldig om te zien dat we zoveel nieuwe kampeerders op de beurs konden begroeten. Jammer dat een aantal merken ontbrak, door leveringsproblemen als gevolg van de coronapandemie en de enorme vraag naar kampeermiddelen. Maar ik ben er trots op dat we tijdens deze succesvolle beurs de volle breedte van kamperen hebben kunnen laten zien, inclusief veelbelovende innovaties. Van tenten en daktenten tot vouwwagens, van caravans en campers tot voortenten en accessoires.” Ook Patrick van der Burgh, verantwoordelijk voor de merken Knaus, Tabbert en Weinsberg sluit de beurs positief af: “Op onze stand heb ik niet gemerkt dat het minder druk was dan in 2019. Ik ben blij dat we weer een kampeerbeurs hebben kunnen neerzetten met vrolijke maar vooral ook serieuze bezoekers. Het is mij duidelijk dat de caravan weer herontdekt is en dat ons gasloze concept – de 100 procent elektrische caravan – aanslaat. Samen met onze dealers zijn we zeer tevreden met de behaalde resultaten.”
Maarten de Roos van Easy Caravaning blikt tevreden terug: “We hebben het ontzettend druk gehad. We zijn enorm verrast over de nog steeds toenemende aandacht voor onze Holtkamper tenttrailers en het cross-over concept TakeOff. Opvallend was het grote aantal startende kampeerders dat zich kwam oriënteren. En het bleef niet bij oriënteren alleen: commercieel gezien was de beurs een geweldig succes, waarbij we met onze merken zelfs nóg meer hebben verkocht dan op de drie dagen langer durende beurs in Düsseldorf terwijl die nog beduidend meer bezoekers trekt”.
De datum van de beurs voor volgend jaar is ook bekend: 5 tot en met 9 oktober 2022.
Meer informatie vind je op www.kampeerencaravanjaarbeurs.nl