Chassis en techniek van een caravan of camper

Wielen, remmen, anti-slingersystemen… Bij de bouw van caravans en campers komt nogal wat techniek kijken. Dat begint al bij het onderstel: het chassis vormt de ruggengraat van elke caravan of camper. Door materiaalkeuze en technologische ontwikkelingen worden vakantievoertuigen steeds veiliger en kan er meer bagage mee.

Chassis
Bij caravans bestaat het chassis uit twee dragers die aan de voorzijde samenkomen in een V-vormige dissel. Bij campers worden vaak ladderchassis gebruikt: twee evenwijdige langsliggers waarop de bodemplaat van de opbouw wordt gemonteerd. Aan het chassis worden assen bevestigd, schokdempers, soms zelfs luchtvering en bij campers eventueel ook controllers die de hoogte van het voertuig aanpassen voor een beter rijcomfort. Chassis voor campers hebben soms een dubbele bodem, waartussen bijvoorbeeld de watertanks worden gemonteerd.

Assen
Onder caravans zitten assen die een grote rol spelen bij de vering van de caravan. Er zijn torsie-geveerde assen (altijd in combinatie met schokdempers) en assen waarin rubberen veerstrengen zijn geperst. Bij dit type as is strikt genomen geen schokdemper meer nodig, maar de meeste fabrikanten monteren ze voor een betere wegligging. Naast rechte assen bestaan er licht geknikte varianten die het mogelijk maken dat het buitenste wiel in de bocht iets meestuurt.

Chassis en techniek - as

Anti-slingersystemen
Fabrikanten van caravanchassis zitten niet stil en ontwikkelen slimme systemen die de veiligheid verhogen. Een relatief nieuwe ontwikkeling betreft de anti-slingersystemen, waarbij computers het slingeren van de caravan tijdig signaleren en de caravan automatisch afremmen. Sensors in de caravan registreren alle bewegingen en grijpen in als dat nodig is. Ook bij onverwachte uitwijkmanoeuvres activeert zo’n systeem de caravanremmen, met als doel om de caravan weer zo snel mogelijk stabiel achter de auto te krijgen.

Stabilisatorkoppeling
De huidige generatie caravans heeft een zogenaamde stabilisatorkoppeling. Zo’n koppeling moet slingerbewegingen van de caravan voorkomen. Dat gebeurt door een soort remblokjes die met grote kracht tegen de zijkanten van de trekhaakkogel van de auto klemmen. Daardoor ontstaat een rustiger rijgedrag van de auto/caravan-combinatie, maar zo’n stabilisatorkoppeling betekent niet dat een slecht beladen caravan stabiel achter de auto hangt. Let dus goed op de kogeldruk en vooral op hoe je de caravan belaadt.

Chassis en techniek - koppelingCaravanmover
De caravanmover is populair onder caravanbezitters: eenmaal op de camping manoeuvreer je de caravan met een paar drukken op de knop naar de kampeerplek. Zonder duwen of trekken. Twee elektromotoren – eentje tegen elk caravanwiel – zorgen voor de aandrijving en met een draadloze afstandsbediening is het op de centimeter nauwkeurig plaatsen van de caravan een fluitje van een cent. Zelfs heuvel op, of als er een keer ’n stoeprandje moet worden genomen.

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.