De Vereniging Aanpak Tellefraude (VAT) waarschuwt camperkopers voor teruggedraaide kilometertellers. Dit probleem doet zich voornamelijk voor bij tweedehands kampeerauto’s die uit het buitenland worden geïmporteerd. De schadepost bedraagt gemiddeld 1.900 euro.
Pas op voor teruggedraaide kilometerteller bij geïmporteerde camper
Dankzij de registratie van kilometerstanden bij garagebezoek wordt het in Nederland steeds lastiger om kilometerstanden te manipuleren. “In eigen land is de trend al jaren dalend voor wat betreft gemanipuleerde kilometerstanden, al zijn er altijd rommelaars die voorafgaand aan elke registratie de teller wat terugzetten. En er zijn er ook die voor lief nemen dat de Rijksdienst voor het Wegverkeer een tellerstand het predicaat ‘onlogisch’ meegeeft”, zegt VAT-voorzitter Martin Huisman. Desalniettemin is het totale schadebedrag door teruggedraaide tellers tussen 2020 en 2023 opgelopen van 140 miljoen euro tot meer dan 160 miljoen euro. Dat komt vooral door he grote aantal geïmporteerde tweedehands auto’s, waarvan naar schatting bij 20 procent met de kilometerteller is gerommeld. Ook bij gebruikte campers dus.
Meer importcampers gemanipuleerd
Vorig jaar werden ruim 8.000 tweedehands kampeerauto’s uit het buitenland naar Nederland gehaald. De binnenlandse vraag is hoog, terwijl de eigen voorraden daar niet in voorzien. In andere landen zijn die voorraden er wel en daarom kiezen veel kopers voor import, al dan niet op eigen houtje. Met alle mogelijke gevolgen dan dien. “Omdat de waarde van een camper hoger is dan die van een gemiddelde tweedehands auto, is de verleiding om de teller terug te draaien ook groter. Het percentage gemanipuleerde tellerstanden bij geïmporteerde kampeerauto’s zal dan ook hoger zijn”, stelt Huisman. “En camperkopers hebben zoveel om op te letten, zoals het interieur, de indeling, de accessoires en dergelijke, dat ze waarschijnlijk minder oog hebben voor de techniek van de basisauto.”
Koop op een vertrouwd adres!
Hoe kun je voorkomen dat je opgelicht wordt? Koop allereerst jouw tweedehands camper op een vertrouwd adres. Ook BOVAG-bedrijven kopen occasionvoorraad in het buitenland, maar zij zijn richting jou wél verplicht om een deugdelijk product te leveren. En als er dan tóch iets fout blijkt te zijn, dan kun je je op je rechten beroepen en hulp inschakelen. Dat wordt toch een heel stuk lastiger als je op eigen houtje in het buitenland een gebruikte camper hebt aangeschaft. Kijk sowieso goed naar onderhoudsboekjes en of de staat van het voertuig past bij de kilometerstand. Zijn de banden en stoelbekleding helemaal afgesleten, terwijl de camper volgens de teller maar weinig kilometers heeft gereden? Dan klopt er iets niet. Wees ook op je hoede voor vervalste onderhoudsboekjes. En is er helemaal geen onderhoudshistorie bij de camper aanwezig? Laat ‘m dan gewoon staan. Bedenk tevens dat het Carpass-systeem in België heel goed aansluit bij de registratie van tellerstanden zoals we dat in Nederland doen. De Duitsers hebben zo’n systeem helaas niet en dat geeft dus ruimte voor manipulatie, evenals in andere landen. Wees op je hoede dus en ga niet over één nacht ijs.
Elke maand meer zin om te kamperen
De volgende kampeervakantie kan niet snel genoeg beginnen. Tot die tijd krijg je van ons leuke nieuwtjes, kampeertips, campingoverzichten en winacties.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en bereid je optimaal voor op de komende vakantie!