Voor veel caravanbezitters is het nog een brug te ver: met een elektrische trekauto op reis. Desondanks durven steeds meer kampeerders het aan, ook in lijn met de ontwikkeling van de algehele verkoopaantallen van EV’s in Nederland. Vooralsnog dien je dan wel met een paar zaken rekening te houden: actieradius, maar ook een stevige aanschafprijs. Welke elektrische auto’s zijn nog enigszins betaalbaar én kunnen een flinke caravan trekken? We zetten zeven opties op een rijtje die minder dan 50 mille kosten, 1.600 kg mogen trekken en zélf qua gewicht ook binnen de perken blijven. Het valt overigens niet mee om elke kandidaat perfect binnen deze lijntjes te laten kleuren.
Zeven 'betaalbare' EV's met 1.600 kg trekgewicht
De toekomst is elektrisch, maar voor caravanners is er nog een lange weg te gaan. Er mogen tegenwoordig dan wel veel EV’s voor (relatief) redelijke prijzen op de markt komen, maar of ze dan ook een flinke caravan mogen trekken, dat is nog maar de vraag. De spoeling in dat segment is vrij dun, tenzij je genoeg geld op de plank hebt liggen voor een dikke BMW of Porsche. We duiken daarom in de prijslijsten en kijken specifiek naar het trekvermogen van de auto én naar het eigen gewicht. De criteria voor het rijtje kandidaten hier beneden is dat ze maximaal 50.000 euro mogen kosten, 1.600 kg kunnen trekken én dat hun eigen gewicht binnen de perken blijft, zodat je niet per se een rijbewijs BE nodig hebt. Het gewone rijbewijs B volstaat namelijk voor een combinatie die bij elkaar hooguit 3.500 kg weegt.
De kandidaten
- Smart #1
Hoewel her en der wordt gecommuniceerd dat elke uitvoering van de #1 (en van de #3) 1.600 kg mag trekken en de prijslijst al onder de 35 mille begint, lijkt het erop dat je toch de versie van tegen de 40.000 euro moet hebben om een flinke caravan aan de haak te kunnen hangen. Het eigen gewicht is rond 1.850 kg en je komt op een volle accu 300 tot 400 km ver, zonder caravan. - Zeekr X
Dit instapmodel van het nieuwe, Chinese merk Zeekr kost zo’n 43.000 euro en biedt vergelijkbare specificaties als de Smart #1. Je kunt dus maximaal 1.600 kg trekken en de actieradius zonder caravans is in de praktijk tussen de 300 en 400 kilometer. Het eigen gewicht van de Zeekr X is ruim 1.900 kg, dus dan is het wel even opletten met de belading van de caravan om onder een totaal van 3,5 ton te blijven. - Tesla Model Y
Voor minder dan 50.000 euro koop je de Longe Range-versie van de Model Y met achterwielaandrijving. Die heeft een maximaal trekvermogen van 1.600 kg en een bereik van 400 tot 500 in de praktijk. De Tesla weegt zelf bijna 2.000 kg en dat betekent net als bij de Zeekr dat je even goed in de gaten moet houden hoe zwaar je caravan inclusief bagage is. - Smart #3
Dit is de grotere broer van de #1 en ook deze mag 1.600 kg trekken. Althans, sowieso de variant die rond de 43.000 euro kost. In de praktijk heeft deze zonder een caravan erachter een actieradius van 300 tot 400 km. Het eigen gewicht van de Smart #3 ligt rond de 1.850 kg. - KIA EV6
Deze KIA (zie foto boven) is volgens de ANWB de Caravantrekker van het Jaar en heeft momenteel een prijs van net onder de 50.000 euro. Daarvoor krijg je de versie met achterwielaandrijving en een trekvermogen van 1.800 kg. De auto zelf weegt echter 1.950 kg, dus ook hier oppassen geblazen met het totale gewicht inclusief caravan. Het bereik met een volle accu en zonder iets aan de trekhaak bedraagt in de praktijk tussen de 400 en 500 kilometer. - Volvo EX30
Met een prijs van ietsje meer dan 50 mille valt deze weliswaar net buiten de criteria, maar desondanks het vermelden waard. De maximale treklast voor de Twin Motor-uitvoering is 1.600 kg en het eigen gewicht is 1.960 kg, dus in combinatie met een caravan net op of over het randje voor wat betreft rijbewijs B versus BE. De actieradius in de praktijk zonder caravan erachter is 300 tot 400 kilometer. Voor 44 mille heb je overigens de Single Motor-versie die 1.400 kg mag trekken. - Hyundai Ioniq 6
Ook weer eentje die nét niet aan de eerder gestelde criteria voldoet, want de prijs ligt iets boven de 50.000 euro én het maximale trekvermogen bedraagt geen 1.600, maar 1.500 kg. Dat betreft dan de Long Range-versie met achterwielaandrijving en met een eigen gewicht van iets onder de 2 ton. Daardoor kun je dus in totaliteit binnen de grens van 3.500 kg blijven. De actieradius zonder caravan is het hoogst van deze kandidaten, namelijk ruim 400 kilometer in winterse praktijkomstandigheden en maar liefst 575 kilometer in de zomer.
Elke maand meer zin om te kamperen
De volgende kampeervakantie kan niet snel genoeg beginnen. Tot die tijd krijg je van ons leuke nieuwtjes, kampeertips, campingoverzichten en winacties.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en bereid je optimaal voor op de komende vakantie!