In 1965 publiceerde schoolmeester Ed van Reine onder de naam Auto Camper Service International (ACSI) zijn eerste campinggids. Bijna 60 jaar later is de gids uitgegroeid tot een bijbel voor kampeerders in heel Europa en is het Betuwse familiebedrijf in vele opzichten een onmisbare factor in de vakantiebranche geworden. ACSI trapte op 10 november het jubileumjaar af met een film over de roerige bedrijfshistorie en een vuistdik jubileumboek.
Hoe ACSI in 60 jaar vanuit de Betuwe onmisbaar werd voor alle kampeerders
Huidig directeur Ramon van Reine kijkt met trots terug op de weg die is afgelegd. Want ACSI mag inmiddels toonaangevend zijn voor Europese kampeerders én campings, maar zonder slag of stoot ging dat niet. “Mijn vader deed dit de eerste jaren in zijn vrije tijd, was goed van vertrouwen en werd daardoor zakelijk vaak bij de neus genomen. Meermaals balanceerden we op het randje van de afgrond, maar pa bleef altijd positief, rechtte zijn rug en greep nieuwe kansen met beide handen aan.” Het bedrijf investeerde ook altijd in nieuwe technologie: “Begin jaren tachtig kocht pa zowat als eerste in de reissector computers en we gingen al vroeg met internet aan de slag. Zo bleven we iedereen altijd een stap voor. Eigenlijk is ACSI zowel analoog als digitaal de Google van het kamperen geworden.”
Lees verder onder de afbeelding van de eerste ACSI Campinggidsen uit 1965, 1966 en 1967.
Miljoenen kampeerders vertrouwen op ACSI
In de zomer van 1964 vroeg fanatiek kampeerder Ed zich op een camping in Catalonië af waarom je een kampeerplek vooraf niet kon reserveren. Daarbij zou je ook wat informatie over die camping beschikbaar moeten hebben. De schoolmeester trommelde direct collega’s op (die toch altijd zes weken zomervakantie hadden) om samen inspecties uit te gaan voeren. Een jaar later verscheen de eerste ACSI Vakantiegids, met daarin 25 campings langs de route naar Spanje. Anno 2024 controleren bijna 400 inspecteurs jaarlijks 10.000 campings in heel Europa, verschijnt de campinginformatie in 14 talen, hebben de gidsen een oplage van vele honderdduizenden exemplaren, verlengen campings hun seizoen door de CampingCard ACSI-kortingskaart te accepteren, trekken websites miljoenen bezoekers en wordt de apps door bijna een half miljoen Europese kampeerders gebruikt.
Pionieren vanuit de Betuwe
Niet alleen met de groene campinggidsen was ACSI pionier. Ed organiseerde in de beginjaren al groepsreizen voor het christelijke damesblad Prinses, onder andere naar Israël. “De Jom Kippoer-oorlog brak uit en buitenlanders moesten evacueren, maar de meegereisde dominee besliste anders: de groep moest eendrachtig met de Israëli’s zijn. Achter het front ging de ‘vakantie’ gewoon door”, herinnert Ramon zich. Indertijd verhuurde Ed ook als eerste stacaravans, zodat de christelijke dames ook in eigen land op vakantie konden. En vlak voor de corona-uitbraak ondernam ACSI een serieuze poging om Chinezen in eigen land aan het kamperen te krijgen door daar luxe glampingparken op te zetten. Helaas gooide de pandemie roet in het eten, maar al dit pionierswerk is nog steeds terug te zien in het bedrijf dat uitgeverij annex touroperator annex verhuurder is geworden. Zo organiseert ACSI kampeerreizen -inclusief die van het tv-programma ‘We zijn er bijna!’- en in heel Europa staan de eigen SunLodge-chalets. “Met Thierry en Rémy staat de derde generatie Van Reine al te trappelen om het stokje over te nemen”, besluit Ramon.
De ACSI-film zal binnenkort ook via YouTube te zien zijn. Het prachtige jubileumboek is nu al voor iedereen beschikbaar en te bestellen in de webshop van ACSI via deze link.
Elke maand meer zin om te kamperen
De volgende kampeervakantie kan niet snel genoeg beginnen. Tot die tijd krijg je van ons leuke nieuwtjes, kampeertips, campingoverzichten en winacties.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en bereid je optimaal voor op de komende vakantie!