Maximumsnelheid naar 150 km/u in Tsjechië, Oostenrijk en Italië

Klimaatcrisis of niet, in Tsjechië start deze zomer een proef met een maximumsnelheid van 150 kilometer per uur in plaats van de huidige 130. In Oostenrijk ligt dezelfde ‘Tempolimit’ op de onderhandelingstafel voor een nieuwe regering en in Italië wordt er nu ook werk van gemaakt.

De Italianen hadden voor zichzelf jaren geleden al de wettelijke mogelijkheid gecreëerd om de maximumsnelheid op de Autostrada op te schroeven naar 150 per uur. In de praktijk is het daar tot op heden echter nooit van gekomen. De huidige regering wil echter doorpakken en heeft ook al trajecten aangewezen waar het zou kunnen, waaronder de snelweg A4 van Milaan naar Brescia. Dat is dan weer een populaire route voor Nederlandse vakantiegangers die bijvoorbeeld richting het Gardameer onderweg zijn. De voorwaarden die in Italië worden gesteld om 150 km/u mogelijk te maken zijn dat de snelweg 2x 3 rijstroken moet hebben, een vluchtstrook én dat er een trajectcontrole aanwezig moet zijn. Andere trajecten die in aanmerking komen zijn onder andere de A1 van Milaan naar Napels en de A14 van Bologna naar Bari.

Zomer 2025 in Tsjechië

In Tsjechië laten ze er ook geen gras over groeien en daar wordt deze zomer al gestart met proeftrajecten waar in plaats van 130 dan maximaal 150 kilometer per uur mag worden gereden. Het gaat dan sowieso om het stuk van de snelweg D3 tussen Tábor en České Budějovice, met een paar andere trajecten die ook op de nominatie staan als proefkonijn. Het is de bedoeling dat met digitale verkeersborden de maximumsnelheid automatisch aangepast wordt bij bepaalde weersomstandigheden. De proef moet overigens ook de gevolgen voor de verkeersveiligheid aantonen. Naar verwachting gaan de Tsjechen vanaf 1 juli testen met de nieuwe limiet van 150 kilometer per uur.   

Twee trajecten in Oostenrijk

Aan de onderhandelingstafel voor een nieuw Oostenrijks kabinet ligt de verhoging van de maximumsnelheid naar 150 per uur volgens lokale media nadrukkelijk op tafel. Hoe heet de soep uiteindelijk gegeten wordt, valt te bezien. In Nederland zijn ook vaker stemmen opgegaan om de limiet op te rekken naar bijvoorbeeld 140, maar puntje-bij-paaltje is het daar nooit van gekomen. Vooralsnog zouden in Oostenrijk slechts twee trajecten van 45 en 20 kilometer lengte. In 2018 werd er al eens geëxperimenteerd met een hoger maximum van 140 per uur in Oostenrijk, maar die proef werd twee jaar later alweer gestopt door een nieuwe minister. Voordat het zover is dat in het Alpenland de ‘Tempolimit’ daadwerkelijk wordt verhoogd, zal er nog heel wat water door de Donau moeten vloeien. Maar in de tussentijd gaat het er in twee van hun buurlanden dus wel van komen.

Elke maand meer zin om te kamperen

De volgende kampeervakantie kan niet snel genoeg beginnen. Tot die tijd krijg je van ons leuke nieuwtjes, kampeertips, campingoverzichten en winacties.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en bereid je optimaal voor op de komende vakantie!