Zeelandbrug gaat twee maanden op slot

Kampeerders die naar Zeeland trekken moeten rekening houden met de sluiting van de 5 kilometer lange Zeelandbrug. De provincie gaat het beweegbare deel van de brug renoveren en dan zal het traject naar verwachting twee maanden afgesloten worden.

De werkzaamheden zijn noodzakelijk om de levensduur van deze belangrijke verkeersader te verlengen en de verkeersveiligheid te garanderen. In de Zeelandbrug is een beweegbare brug opgenomen en die nadert het einde van zijn levensduur. Vanwege de leeftijd van de brug, vermoeiing van het materiaal en het toegenomen aantal zware voertuigen ontstaan er scheuren in het stalen dek en die zijn eerder al -in 2015 en 2016- gerepareerd, waarmee de verwachte levensduur tot en met 2026 werd verlengd. In het jaar 2000 is het asfalt over de gehele Zeelandbrug voor het laatst verwijderd en opnieuw aangebracht. 

30 jaar extra levensduur

De geplande werkzaamheden omvatten renovatie van de stalen beweegbare gedeelten om scheurvorming te verhelpen en de levensduur met minimaal 30 jaar te verlengen. Daarnaast wordt de ‘verharding’ van de rijbaan over de gehele lengte van de Zeelandbrug vernieuwd. De werkzaamheden zijn voorzien in het derde en vierde kwartaal van 2026 (tussen 1 september en 31 december) en er wordt op dit moment rekening gehouden met een afsluiting van maximaal 8 weken. De omleidingsroutes zullen via de A4 en de N57 lopen.

Sinds 1993 tolvrij

Vanaf begin jaren zestig kon de veerverbinding tussen Zierikzee en Kats de toenemende verkeersdrukte niet meer aan. Daarom startte in 1963 de bouw van de ruim vijf kilometer lange brug. Twee jaar later werd hij opgeleverd. Op 15 december 1965 opende koningin Juliana de brug tijdens een officiële openingsceremonie. Op dat moment was het nog de langste brug van Europa. Dat duurde tot 1972, toen er in Zweden een nog langere brug werd geopend. Leuk feitje: in die eerste jaren heette de Zeelandbrug helemaal nog niet de Zeelandbrug. Bij oplevering was het nog de Oosterscheldebrug. Pas in 1967, twee jaar na de oplevering, kreeg de brug zijn definitieve naam. De bouw kostte destijds 83 miljoen gulden, omgerekend zo’n 37 miljoen euro. Dat geld moest worden terugverdiend door tol te heffen. Het plan was oorspronkelijk om de brug na dertien jaar tolvrij te maken, in 1978 dus, maar de onderhoudskosten waren hoger dan gedacht. Er was onvoldoende rekening gehouden met de rol van het zoute water, waardoor het beton extra behandeld moest worden. Pas in 1993 werd de brug tolvrij. En sinds 2016 is de brug ook officieel een Rijksmonument.

Elke maand meer zin om te kamperen

De volgende kampeervakantie kan niet snel genoeg beginnen. Tot die tijd krijg je van ons leuke nieuwtjes, kampeertips, campingoverzichten en winacties.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en bereid je optimaal voor op de komende vakantie!