De moeder van alle campers is 75 jaar en een Nederlands idee

Zouden campers in Nederland en in de rest van de wereld zó populair zijn geworden als de Nederlander Ben Pon na de Tweede Wereldoorlog niet naar de Duitse Volkswagen-fabriek was getogen met zijn idee? Precies 75 jaar geleden op 8 maart 1950 rolde het allereerste VW-busje van de band.

Het verhaal begint in 1947 wanneer de Nederlandse autodealer Ben Pon de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg bezoekt. Daar ziet hij een geïmproviseerd transportvoertuig, een vrachtwagen met oplegger voor intern fabrieksverkeer. Pon herkent het potentieel van deze auto en maakt een schets van het voertuig dat al snel bekend zou worden als de ‘Bulli’. Slechts drie jaar later komt de bus op de markt. Een praktische hulp, vrij eenvoudig van vorm maar zeer ruim – en het wordt al snel duidelijk: dit voertuig heeft toekomst. Overigens was Ben Pon na de oorlog al importeur voor Nederland van de Volkswagen Kever en tot op de dag van vandaag is het bedrijf Pon in ons land nog steeds de officiële importeur van VW en alle gelieerde automerken. Ook de campers van Volkswagen onder de naam California komen via Pon ons land binnen.

Flower Power

In de beginjaren was de Bulli vooral een robuust transportvoertuig voor ambachtslieden en bouwvakkers in de jonge Bondsrepubliek Duitsland. Vooral de variant Samba met zijn 23 ramen en opvouwbaar schuifdak werd een klassieker. In de jaren ’60 veroverde het model de Verenigde Staten als hippiebus in de tijd van de Flower Power en werd het toonbeeld van de jongerencultuur en van de surfersgemeenschap. De naam Bulli was een van de negen suggesties die VW in 1950 voor zijn nieuwe bus overwoog. Om handelsmerkredenen werd echter de feitelijke naam Type 2 gekozen (Type 1 was de Kever), om verwarring met een tractor van het merk Lanz te voorkomen. 

Een tweede thuis

Voor veel mensen die opgroeiden na de oorlog was deze Volkswagen een kans om de vrijheid van het reizen te ervaren. Het duurde niet lang voordat de eerste reclamespots gezinnen in VW-busjes lieten zien op weg naar hun zomervakantie – meestal in Italië. De Bulli vond steeds vaker een plekje in de camperwereld of werd gebruikt voor dagtochten. Het gevoel dat we snel met het hele gezin ergens naartoe konden, was nieuw. Geen wonder dat de Bulli in veel gevallen niet alleen een middel werd om een ​​bepaald doel te bereiken, maar een tweede thuis. Er werden gordijnen gebreid, de eerste kampeerkeukens geïnstalleerd en de buitengevel versierd. Het individualisme groeide, samen met het gevoel dat men zich vrij in de wereld kon bewegen.

Elke maand meer zin om te kamperen

De volgende kampeervakantie kan niet snel genoeg beginnen. Tot die tijd krijg je van ons leuke nieuwtjes, kampeertips, campingoverzichten en winacties.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en bereid je optimaal voor op de komende vakantie!