Belangrijker dan ooit: minder weerstand, meer actieradius
Nu steeds meer Nederlanders met een elektrische auto in combinatie met een caravan of vouwwagen op vakantie (willen) gaan, is het thema actieradius belangrijker dan ooit. De oer-Hollandse fabrikant Easy Caravanning nam de proef op de som en rekende het uit.

Easy Caravanning bestaat sinds 2019 en lanceerde destijds de revolutionaire TakeOff, een vouwwagen annex ‘klapcaravan’ met een spraakmakende vormgeving. Die vorm was niet alleen mooi en modern, maar vooral ook functioneel. Want de TakeOff is vanwege de lage luchtweerstand ideaal achter een kleinere of elektrische auto. Dit jaar zien we voor het eerst een caravan van het Nederlandse merk die geheel volgens hetzelfde principe is bedacht. De GetAway is lichtgewicht en aerodynamisch, maar wat is nou daadwerkelijk het effect op de luchtweerstand én op de actieradius van de trekauto, ten opzichte van een conventionele caravan? Easy Caravanning liet het onderzoeken en de resultaten spreken voor zich.
3D-modellen
Eerder nam het Algemeen Dagblad in een praktijktest al eens het stroomverbruik tijdens een vakantierit onder de loep. Met een elektrische auto reed de verslaggever naar Parijs met een caravan aan de haak en op de terugweg werd de caravan ingewisseld voor een vouwwagen. Easy Caravanning zette nu een onderzoeker van Aerows Engineering aan het werk voor een uitgebreide studie, volledig uitgevoerd door middel van CFD (Computational Fluid Dynamics) op basis van nauwkeurige 3D-modellen van de TakeOff, GetAway en een standaard touringcaravan.

Gestroomlijnd silhouet
Bij het ontwerp van de TakeOff en de GetAway is rekening gehouden met zowel de luchtweerstand als de rolweerstand. De knappe koppen van Easy Caravanning hebben de luchtweerstand geminimaliseerd door slimme vormgeving en compacte buitenafmetingen. Een aflopende daklijn, een door de geringe hoogte en breedte zo laag mogelijk frontaal oppervlak en een gestroomlijnd silhouet zorgen ervoor dat de caravan als het ware door de lucht ‘snijdt’. Daarnaast is ook veel aandacht besteed aan de rolweerstand en het totaalgewicht van de caravan. Door het gebruik van lichte, alternatieve, duurzame materialen voor het exterieur en interieur en een uitgebalanceerde asbelasting rollen de TakeOff en GetAway lichter en soepeler achter de auto dan een traditioneel gebouwde caravan.
Minder turbulentie
De verschillen in aerodynamica tussen de TakeOff, GetAway en een standaard caravan worden extra duidelijk wanneer je naar het ‘kielzog’ kijkt op de luchtstroomvisualisaties. Dat is het gebied achter het voertuig waar turbulentie ontstaat en waar energie verloren gaat. Op de afbeeldingen zie je dat zowel de TakeOff als de GetAway een veel kleiner en rustiger kielzog hebben. De luchtstromen blijven langer strak langs de carrosserie lopen voordat ze loslaten, wat betekent dat er minder turbulentie ontstaat. Dit is te danken aan het gestroomlijnde ontwerp, met vloeiende lijnen en de aflopende dakvorm.
2,6 keer meer actieradius
Uit de tests blijkt dat de luchtweerstand bij een combinatie met een standaard caravan van 2,3 meter breed bij een snelheid van 90 km/u 1,7 keer hoger is dan bij een combinatie met de GetAway, en zelfs 3,4 keer hoger dan bij de TakeOff. Afhankelijk van de belading en onder gelijke rijomstandigheden kun je daardoor met een elektrische auto tot wel 1,5 keer verder rijden met een GetAway, en zelfs tot 2,6 keer verder met een TakeOff. Hoewel beide modellen compact en aerodynamisch zijn ontworpen, betekent dat niet dat je hoeft in te leveren op comfort. Dankzij slimme indelingen, hoogwaardige materialen en doordachte oplossingen bieden ze volgens Easy Caravanning alles wat je nodig hebt voor een ontspannen kampeervakantie.
