Meldpunt intimidatie voor kampeerauto’s

Duizenden euro’s boete of zelfs bedreigingen bij een negatieve recensie over het bedrijf waar je je kampeerauto hebt gekocht: volstrekt onaanvaardbaar. Kom maar op met dat meldpunt!

meldpunt camperbedrijven
Handjevol camperbedrijven intimideert klanten na negatieve recensies op internet.

Garantie met een Hoofdletter

Vijf duizend euro boete, intimidatie en zelfs bedreigingen als je je negatief uitlaat over het bedrijf waar je je kampeerauto hebt gekocht: het was de afgelopen dagen volop in het nieuws. Onacceptabel natuurlijk. Doodzonde dat een handjevol ‘bedrijven’ de hele kampeerbranche in kwaad daglicht stelt. Kom maar op met dat meldpunt!

In elke branche zijn er rotte appels. Juist daarom zijn we blij met reviewsites, zoals die ook gebruikelijk zijn bij restaurants (iens.nl) en campings (zoover.nl). Negatieve reacties zijn een kans voor de ondernemer, om van klagers ambassadeurs te maken. Veruit de meeste klachten worden opgelost tijdens een kop koffie in de showroom. Het zijn meestal de excessen die op internet terechtkomen en soms zien we daar ook ongefundeerde kritiek. Campings of restaurants die tussen alle mooie rapportcijfers opeens een 3 scoren. Of zelfs een 1.

Tussen alle zevens en achten zijn dat meestal incidenten, frustratie of zwartmakerij. Maar als zo’n camping of restaurant voortdurend onder de maat scoort, dan ben je gewaarschuwd als consument. En als je er dan tóch gaat kamperen, of tóch een tafeltje boekt omdat de prijs zo laag is… Dan moet je niet gaan zeuren als je driegangenmenu ondermaats is. Maar is daardoor de hele restaurantbranche ziek? Het gros van de camperverkopers is aangesloten bij BOVAG: een organisatie die de kwaliteit van die bedrijven controleert. Bedrijven waar garantie – ook op gebruikte campers – met een hoofdletter wordt geschreven en die BOVAG-verkoopvoorwaarden hanteren die zijn afgestemd met Consumentenbond en ANWB. Daarin staat natuurlijk geen woord over ‘boetes bij negatieve recensies’.

De meeste van die BOVAG-bedrijven zijn bovendien erkend merkdealer. Geselecteerd, opgeleid en gemonitord door de betreffende camperfabrikant: bedrijven die dus ook fabrieksgarantie mogen verlenen. Daarnaast zijn er ondernemers die op eigen kracht actief zijn in de – groeiende – campermarkt, die hun eigen voorwaarden hanteren. Daar zitten goede tussen, maar als consument kun je bij dit soort bedrijven niet terugvallen op fabrieksgarantie, een Geschillencommissie of BOVAG Hulp bij Klachten, als je er samen niet uitkomt bij een conflict.

Meer info: www.nkc.nl/meldpunt

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.