Bürstner caravans en campers

Timmerman Jakob Bürstner, net 30 jaar oud, opent een eigen meubelfabriek in Neumühl, bij Kehl (Duitsland). In 1958 gooit zoon Gerhart het roer om en ontwikkelt z’n eerste caravan. Drie jaar later volgt een nieuw model, de Delphin. Met inmiddels een overvol opdrachtenbestand komt in 1966 de ommezwaai: van meubelfabriek naar full-time caravanbouwer.

Rondzit in de Bürstner Averso Plus, met daarboven het hefbed voor twee personen.

In 1975 zorgt de Bürstner Flipper voor een successtory bij de caravans. In 1986 zet het merk de stap naar de campers, met de Fiat Ducato als basis. De opbouw van de camper komt grotendeels uit de caravanproductie. In 2003 introduceert Bürstner, ook onder de naam Delfin, een camper op basis van Renault Master. Zo ontstaat de trend die Bürstner tot aan vandaag handhaaft: het produceren van recreatievoertuigen met een eigen gezicht. Bürstner behoort sinds 1998 tot de Erwin Hymer Group.

CARAVANMODELLEN

De Premio is de caravanserie van Bürstner en bestaat uit vier types: allereerst zien we de Premio Life met zes indelingen, vervolgens de Premio met vier indelingen en tenslotte de Premio Plus (vier indelingen) met een hefbed boven de dinette – Bürstner was de eerste caravanbouwer die het tweepersoons hefbed uit de campers introduceerde in de caravan. Voor degenen die meer willen, is de Bürstner Premio Limited met speciaal uitrustingspakket in vier indelingen. Tenslotte is er de Averso Plus een middenklasser met een trendy uitstraling, verkrijgbaar in drie indelingen.  De ‘Plus’ staat voor het extra tweepersoonshefbed boven de zithoek.

De revolutionaire hefdakconstructie met luchtbalgen, van de Bürstner Lyseo Gallery.

CAMPERMODELLEN

We beginnen met de ultracompacte campervans met hefdak. Daar zien we allereerst de Bürstner Copa, gebaseerd op de Ford Transit Custom met 130 pk (optioneel 185 pk) en leverbaar in twee indelingen. Nieuw in die categorie is de de Delfin 621 C, ook een hefdakwagen op basis van Renault. Dan volgen de ‘gewone’ campervans; Bürstner heeft drie series: de Eliseo, Campeo en Lineo. De eerste twee zijn gebouwd op Fiat Ducato en beschikbaar in drie lengtes (540, 600 en 640 cm) en vier indelingen. De Campeo is er ook als stoere fourwheeldrive op Citroën, met de Campeo C 540 4×4. De Lineo, tenslotte, is een campervan op basis van Ford Transit en leverbaar in twee indelingen, waaronder een dwarsbed van ruim twee meter lang. Na de campervans volgt de Nexxo Van, een compacte halfintegraal met een breedte van 2.20 meter en verkrijgbaar in twee indelingen met een lengte van 5.99 meter. Dan komt de Lineo Van op Ford Transit, een luxere uitvoering van de Nexxo Van, verkrijgbaar met queensbed of bedden in de lengterichting. Vervolgens komt de Limited T: een halfintegraal op Citroën-chassis en verkrijgbaar in vier indelingen. Daarna volgt de Lyseo-serie: de Lyseo TD op Fiat Ducato, in zeven indelingen met of zonder hefbed boven de zithoek. De grote verrassing voor modeljaar 2023 is de Lyseo Gallery met een door luchtbalgen uitklapbaar hefdak met daaronder een ruim slaapgedeelte. De Lyseo Gallery werd door de ANWB verkozen tot ‘Camper van het Jaar 2023’ en is in twee indelingen verkrijgbaar. De Lyseo I is een nieuwe integraal in vijf indelingen, net als de Gallery gebouwd op Fiat Ducato. In de top van Bürstner vinden we de Elegance-serie: een integraal in de premiumklasse op Mercedes Sprinter, met tandemas AL-KO chassis. Deze camper is als eerste voorzien van het Thetford iNDUS toiletsysteem met vaste tank onder het chassis.

Meer info: www.buerstner.nl
Klik hier voor de dealerlocator

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.