Rijden met de camper: zo doe je dat!
Zon, tropische temperaturen, overvolle campings en blije gezichten. In de komkommertijd is het best lastig om daarover een verdrietig verhaal te schrijven. Krantenjournalisten zie je alleen op de camping als de kampeerveldjes ondergelopen zijn. Dan maar over een andere boeg: ‘Camper in de kreukels!’
‘Gebrekkige stuurmanskunst levert forse stijging schades op’, kopte een van Nederlands grootste kranten. Ten opzichte van vorig jaar zijn er 26 procent meer schades gemeld bij de verzekeraars. Daarmee loopt het aantal schadegevallen vrijwel in de pas met het aantal nieuw verkochte campers: dat steeg vorig jaar ruim 22 procent. De camper is bezig om het populairste vakantievoertuig te worden. In de afgelopen 10 jaar is het wagenpark aan campers zelfs verdubbeld. Niet alleen door nieuw verkochte campers, maar ook door de toename van het aantal gebruikte campers op de Nederlandse wegen.
RIJBEWIJS-B IS VOLDOENDE
Ook in de verhuurbranche is de camper populair. Zowel bij de professionele BOVAG-verhuurbedrijven als bij Airbnb-achtige initiatieven waarbij particulieren hun camper aanbieden. We zien flink wat meer campers op de weg en daarmee dus een groot aantal onervaren camperbestuurders. En: een ongeluk zit nu eenmaal in een klein hoekje. Je bent immers niet elke dag op stap met een camper van 7 meter lang en 2,30 meter breed. Maar is het besturen van een camper dan zo ingewikkeld?
Dat valt reuze mee, meldt een van van de jongste camperbestuurders van Nederland: Cédric Louwers (18 jaar). ‘Ik haalde mijn rijbewijs op mijn zeventiende. Toen mocht ik onder begeleiding een jaar lang autorijden. Daardoor heb ik al redelijk wat ervaring op kunnen doen in het verkeer. Nu ik 18 ben mag ik zelfstandig rijden en ben ik inmiddels ook al op pad geweest met de caravan. Deze zomer maak ik met mijn ouders en mijn zusje een camperreis door Europa. De meeste kilometers heb ik achter het stuur gezeten – om een camper te besturen is rijbewijs-B in de meeste gevallen namelijk al voldoende. Het rijden met een camper valt mij alles mee. Je moet uiteraard wel goed om je heen kijken, wat rustiger rijden, ruimere bochten nemen en vooral wat verder vooruit kijken zodat je tijdig kunt remmen.’
REKENING HOUDEN MET DE AFMETINGEN
Rijden met de camper is gemakkelijker dan je denkt, stelt Cédric: ‘Het is natuurlijk allemaal wat groter en zwaarder dan een normale personenauto. Daar moet je rekening mee houden. Doordat de camper breder is dan een personenauto, rij je op de snelweg wat meer tegen de middenstreep aan. Samen met de afmetingen en het hogere zwaartepunt is de camper in zo’n geval gevoeliger voor windvlagen, bijvoorbeeld als je wordt ingehaald door een touringcar. Je past je snelheid dus aan en je kijkt dus wat vaker in de spiegels, zodat je je niet laat verrassen. Op binnenwegen en in de bergen let je natuurlijk op overhangende takken of rotsen. Met andere worden: je moet dus meer anticiperen en verder vooruitkijken dan je gewend bent.’
WIELBASIS EN UITZWAAI
‘Verder hou je rekening met een iets langere remweg, bijvoorbeeld bij stoplichten’, aldus Louwers. ‘Door het forse eigen gewicht gaat het optrekken met een camper ook wat langzamer dan met de personenauto. De bochten neem je ook wat ruimer: door de langere wielbasis van de camper zou je anders met je achterwielen over de stoep kunnen rijden en je zult net zien dat daar een paaltje staat. Ook op de camperplek of op de camping let je op overhangende takken en op de ‘uitzwaai’ van je camper: door de ‘oversteek’ (het gedeelte achter de achterwielen, red.) heb je gewoon wat meer ruimte nodig. En tijdens parkeren let je ook op putdeksels. Die liggen vaak net wat dieper waardoor je camper met de dakrand een onhandig geplaatste lantaarnpaal zou kunnen aantikken.’
NAVIGATIE
Waar het ook mis kan gaan is tijdens de keuze van de route. Veel mensen vertrouwen op hun navigatie-apparaat. Maar de doorsnee-GPS houdt geen rekening met de afmetingen van de camper. TomTom en Garmin hebben speciale toestellen voor kampeerders, waarbij je de lengte, breedte en hoogte van je kampeerauto (of caravancombinatie) kunt invoeren. Het toestel berekent vervolgens een route die wel veilig is en waarbij je dus niet voor een te laag viaduct, of een te smal bruggetje komt te staan. ‘Ik heb nog wel een tip: plak een briefje op je dashboard met de hoogte en breedte van je camper. Dan hoef je niet te gissen als je richting een tunnel rijdt met beperkte hoogte’, aldus Cédric Louwers vanuit een zonnig Oostenrijk.
Met meer zelfvertrouwen op pad? De NKC (Europa’s grootste camperclub) heeft samen met de BOVAG-rijscholen speciaal voor camperbestuurders een rijvaardigheidstraining ontwikkeld. Daarmee leer je onder meer hoe je de hoogte en breedte van je camper kunt inschatten, maar bijvoorbeeld ook manoeuvreren, veilig inparkeren en obstakels ontwijken. Een selectie van BOVAG-rijscholen met deze speciale campertraining vind je hier.