12.000 kilometer door Europa op waterstof

Els en André Molengraaf hebben van waterstof hun werk gemaakt en gaan nu bewijzen dat je met deze energiedrager ook op vakantie kunt. Zij bouwden zelf een caravan met waterstofinstallatie en gaan met een elektrische pick-up als trekauto 12.000 kilometer van Oslo naar Istanbul reizen. Ben je ook benieuwd hoe het hen zal vergaan?

Om in het thema ‘water’ te blijven, hebben Els en André besloten om de kustlijn van Europa te volgen en vanuit Noorwegen via Zweden, Denemarken, Duitsland, Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië en Griekenland naar Turkije te rijden. Hun reis gaat naar verwachting 100 dagen duren. Daarvoor gebruiken ze een elektrisch aangedreven pick-up truck met daarachter een zelfgebouwde caravan die ze hebben uitgerust met een waterstofinstallatie en alle benodigde elektra. Daarmee zijn ze zelfvoorzienend en ze kunnen er ook de auto mee opladen. Omdat ze een extra grote waterstoftank in de caravan hebben gebouwd, krijgt de auto een actieradius van maar liefst 1.200 kilometer! Het gaat er vooral om spannen of ze ook in Zuid-Europa voldoende tankstations voor waterstof gaan vinden. Het grote voordeel is in elk geval dat er geen zware accu’s nodig zijn om stroom in op te slaan, want met een waterstoftank aan boord kun je zelf ter plekke elektriciteit produceren. Het enige ‘afval’ of de enige ‘uitstoot’ die overblijft is puur water!

Elke maand meer zin om te kamperen

De volgende kampeervakantie kan niet snel genoeg beginnen. Tot die tijd krijg je van ons leuke nieuwtjes, kampeertips, campingoverzichten en winacties.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en bereid je optimaal voor op de komende vakantie!

Experiment

Bij Camp-to-Go juichen we dit soort experimenten natuurlijk van harte toe. Want ook wij willen graag weten wat de toekomst ons gaat brengen. Duidelijk is in elk geval dat we niet tot in lengte van dagen diesel en benzine kunnen blijven gebruiken. Elektrische personenauto’s zijn er al volop en die kun je in Nederland ook al op duizenden plekken opladen. Voornamelijk in het zuiden van Europa is dat nog wel eens een probleem, dus voor een zorgeloze vakantie kan dat veel kampeerders nu nog tegenhouden. Ook komen er steeds meer elektrisch aangedreven campers en zijn caravanfabrikanten aan experimenteren met elektrische ondersteuning voor het aandrijven van caravans. Vorig jaar voerden we samen met het Algemeen Dagblad nog een test uit om te ervaren wat het verschil is tussen een elektrische auto met een caravan erachter en diezelfde auto met een vouwwagen erachter. Wat de 3.500 kg zware caravancombinatie van Els en André onder andere zo bijzonder maakt, is dat de accu’s van de auto tijdens het rijden worden opgeladen door de waterstofinstallatie (die in de caravan ligt). De caravan is ook nog uitgerust met zonnepanelen. Dus wat kan er dan nog misgaan, vraag je je af? We volgen het in elk geval met grote interesse!

Volg de H2roadtrip!

Wat Els en André met hun H2roadtrip (H2 is de scheikundige benaming voor waterstof) gaan ondernemen, is natuurlijk van een heel andere orde dan onze test met een elektrische auto en caravan en vouwwagen van en naar Parijs. Je kunt hun hele reis en alle avonturen volgen via hun website h2roadtrip.com en daar vind je ook de links naar hun Instagram, Facebook en LinkedIn. Wij zij in elk geval heel benieuwd naar hun ervaringen en bevindingen; wie weet gaan we in de (nabije?) toekomst ook gewone caravans met een waterstofinstallatie zien!