In 5 stappen naar je droomcamper!
In de mailbox van Camp-to-Go krijgen we regelmatig vragen van mensen die interesse hebben in een camper, maar door de bomen het bos niet meer zien. En eerlijk gezegd begrijpen we dat wel – daarom hebben we ook de KampeerSelector gemaakt. Want er zíjn nogal wat soorten campers. Met deze blog helpen we je op weg.
Als je in de markt bent voor een kampeerauto, dan is de belangrijkste vraag met hoeveel mensen je op vakantie gaat. Met andere woorden: hoeveel slaapplaatsen moet je camper hebben, maar ook: hoeveel goedgekeurde (dus met veiligheidsgordels uitgeruste) zitplaatsen? Met de volgende vijf stappen loodsen we je door het grote bos…
STAP-1: MET HOEVEEL PERSONEN GA JE OP REIS?
Ga je met het gezin op vakantie, of ben je samen en komen er misschien af en toe ‘ns (klein)kinderen of vrienden aanwaaien? Dat maakt nogal verschil bij je camperkeuze. Met het gezin heb je natuurlijk altijd voldoende slaapplaatsen nodig maar voor sporadische logés kun je ervoor kiezen om ze in een eigen tentje of hotel te laten slapen. In dat geval is twee slaapplaatsen voldoende, voor jezelf en je partner. Heb je juist een groot, of samengesteld, gezin, dan leidt de zoektocht al snel in de richting van een alkoofcamper, omdat die vaak vijf, zes tot zelfs zeven slaapplekken (en stoelen met gordels) hebben. Ga je in een kleinere samenstelling op reis, dan hou je de deur open voor de campervan (2-3 personen), de halfintegraal (2-4/5 personen) of de integraalcamper (4-5/6 personen). Inderdaad, de juiste camper kiezen is nog best een klusje. Kom op, hou vol, dit hoort bij de voorpret – we gaan naar stap-2.
STAP-2: ALLEEN ZONVAKANTIES OF OOK NAAR DE WINTERSPORT?
De volgende vraag is: wat ga je met de camper doen? “Ja-duh”, horen we je denken, “op vakantie!” Dat snappen we, maar het maakt nogal verschil of je met name in de zomerperiode onderweg bent, plus misschien wat weekends eromheen, óf dat je de camper het hele jaar door wilt gebruiken. Want als je in koudere perioden – of gebieden – ook gaat ‘camperen’, dan is het fijn als je wat meer (binnen)ruimte hebt, omdat je ook meer binnen leeft. En hoe groot je ’m dan wilt hebben? Dat bepaal je natuurlijk zelf. Om te rijden is een compacte wagen prettig maar om in te wonen heb je juist graag een grotere. Een camper kiezen is dus altijd keuzes maken en compromissen sluiten. Ben je samen, en vooral zonliefhebbers, dan zou een campervan een prima keuze kunnen zijn. Of een halfintegraalcamper, en dan heb je meteen wat meer ruimte waardoor die ook in de wat koudere periode prima voldoet. En meestal heb je in een halfintegraal ook de mogelijkheid voor een tweede tweepersoonsbed: geschikt voor vier personen, dus. Soms zelfs vijf.
Ga je de camper het hele jaar door gebruiken, van het vroege voorjaar tot diep in december, misschien zelfs naar de wintersport? Dan zou je een integraalcamper kunnen overwegen. Okay: nieuw zijn die zomaar 10 duizend euro duurder dan een halfintegraal, maar je hebt én meer ruimte voorin, plus een geweldig uitzicht onderweg, én een beter geïsoleerde ‘cabine’. Want die is volledig geïntegreerd (vandaar de naam) met de prima geïsoleerde woonruimte. Weet je nú al dat je vaker naar de wintersport gaat, kies dan een camper met dubbele bodem. Die zijn er overigens zowel bij de halfintegraals als de integraalcampers. Waarom? In die dubbele bodem zijn de watertanks vorstvrij ondergebracht. En doordat ook de verwarmingsslangen door die dubbele bodem lopen, heb je ’s winters nooit koude voeten. En als we nu toch met de ‘lievere koekjes’ bezig zijn, dan is vloeistofverwarming weer comfortabeler in de winter dan heteluchtverwarming. Maar goed: als je niet oppast met opties aankruisen, belanden we al snel in het premiumsegment boven de 120-140 duizend euro…
STAP-3: WELKE BED-INDELING IS VOOR JOU IDEAAL?
Nog zo’n afweging is de indeling van het slaapgedeelte in de camper. Wat is jouw ideaalplaatje? De meest verkochte campervariant is die met enkele bedden. Die zijn in de lengterichting van de camper geplaatst, met bedden van 185 tot zelfs 215 cm lengte – dat verschilt per merk en type. Belangrijkste voordeel van enkele bedden is dat je elk aan je eigen kant instapt en ’s nachts niet over elkaar heen hoeft te klimmen bij een sanitaire stop. “Ongezellig”, horen we dan soms over enkele bedden, maar dat hoéft niet: de meeste bedden zijn voor driekwart aan elkaar gekoppeld en dat laatste stukje bij het voeteneind – boven het trappetje – kun je dicht leggen met een extra kussen, waardoor een slaapkamerparadijs ontstaat van twee bij twee meter. Een andere variant waarbij je ook niet over elkaar heen hoeft te klimmen, is het zogenaamde queensbed: een vast tweepersoonsbed dat met het hoofdeind tegen de achterwand van de camper staat, met aan beide zijden loopruimte – zeg maar net als thuis. Nadeel van die indeling: de garage ónder het queensbed is vaak lager en daardoor moeten de fietsen op een fietsendrager, buiten. Bij de enkele bedden is de garage groot (en vooral: hoog) genoeg voor twee fietsen of e-bikes.
Weer een andere bed-variant is het zogenaamde ‘Franse bed’ dat we vooral uit de caravans kennen, want daar is het Franse bed de populairste indeling. Het is een tweepersoonsbed in de lengterichting van de camper, met een afgeschuind gedeelte bij het voeteneind – dat uitgespaarde deel levert namelijk loopruimte op om bij de badkamer te komen, die meteen naast het bed is geplaatst. Nadeel van het Franse bed: een lage garage – de fietsen vervoer je dus buiten op een fietsendrager. En tenslotte zijn er ook campers met een dwarsbed in het achterste gedeelte. Die knusse bedstee is een uitkomst voor langere mensen, omdat je de volle breedte van de camper ter beschikking hebt, met daaronder meestal een joekel van een garage voor fietsen en kampeermeubilair. Maar dat dwarsbed heeft wel als nadeel dat je over elkaar heen moet klimmen. De laatste opmerking over bedden: in bijna alle campers is er een tweede tweepersoonsbed mogelijk. Zelfs bij campervans, want die kun je optioneel bestellen met een hefdak waar ook nog twee personen in kunnen slapen.
STAP-4: DE VERSCHILLENDE SOORTEN CAMPERS
Okay, je weet nu hoeveel slaapplaatsen je droomcamper heeft, je hebt een idee hoe vaak je ermee op stap op stap gaat en je weet nu ook welke bed-indeling jouw voorkeur heeft. En we hebben op deze site ook nog aparte pagina’s over de verschillende soorten campers: alkoofcampers (ruimtewonders voor grote gezinnen), campervans (supercompact, ideaal voor avontuurlijke stellen en ze rijden als een personenauto), halfintegraals (de meest verkochte campersoort van Nederland) en integraalcampers (die worden ook wel ‘de koningsklasse’ onder de kampeerauto’s genoemd). Klik de linkjes hierboven even aan voor meer info over hun specifieke voordelen. En probeer ook even onze KampeerSelector uit.
STAP-5: NIEUW OF GEBRUIKT?
Je bent er bijna! Dan komt nu de budgetvraag: hoeveel geld heb je over voor je nieuwe droomcamper? Kies je voor nieuw, of wordt het een gebruikte wagen? Nieuwe campers starten bij zo’n 60 duizend euro; gebruikte campers heb je in alle prijsklassen. Besef wel dat als je een vijftien jaar oude camper koopt, dat dan ook de koelkast, de motor, toilet en douche en bijvoorbeeld de verwarming óók vijftien jaar oud zijn. Reserveer dus wat extra budget voor reparaties of vervanging van onderdelen. Belangrijk om te weten bij een gebruikte camper is ook de onderhoudshistorie en of eventuele schades deskundig zijn gerepareerd. Koop daarom altijd bij een betrouwbaar adres, en kies dan een kampeerbedrijf dat ook garantie geeft op dat mooie tweedehandsje. En kies je voor nieuw, dan helpen we je graag op weg met de merkenpagina’s waar je kunt lezen over specifieke modellen. Fijn om te weten is dat campers lang hun waarde houden – ze schrijven veel minder snel af dan personenauto’s. En bij een nieuwe camper heb je ook nog ‘ns twee jaar fabrieksgarantie, plus zomaar zes tot zelfs twaalf jaar garantie tegen vochtschade (dat verschilt per merk). Zo kun je dus écht onbezorgd jarenlang plezier hebben van je camper. Goeie reis!