OOK ELEKTRISCHE CAMPERS TIJDENS KAMPEER & CARAVAN JAARBEURS

Campers blijven mateloos populair en tijdens de Kampeer & Caravan Jaarbeurs, 5 tot en met 9 oktober, zijn er veel primeurs, nieuwe modellen én elektrische campers. Plus een héle grote verrassing, van een van de grootste camperbouwers in Europa. De belangrijkste noviteiten bij de kampeerauto’s verklappen we alvast op deze pagina. 

De Hymer Venture S: wereldprimeur met slaapdak en zonneterras, die in Utrecht voor het eerst te zien is.

Innovatiekanon: Hymer Venture S

Het belangrijkste nieuws, een echte wereldprimeur, is de Hymer Venture S, een stoere 4×4 offroader op Mercedes, waarmee je de ongebaande paden kunt ontdekken. De compacte halfintegraal is een directe afgeleide van de in 2019 gepresenteerde conceptcar en het meest opvallende is de tweede verdieping: een opblaasbare slaapkamer op het dak, waarvan de zijwanden in een paar minuten met de ingebouwde compressor worden opgeblazen. De stevigheid van de matras kun je aanpassen met een app op je telefoon; daarmee kun je ook de verlichting en de kachel bedienen. Bijzonder is ook de in twee delen openklappende achterkant: de onderkant doet dienst als privé-zonnedek terwijl het bovenste deel beschutting biedt tegen een regenbuitje. Nog een nieuwtje is de badkamer waarvan een uitvouwbare wand het douche-oppervlak verdubbelt.

De Crosscamp Flex Electric, een van de elektrisch aangedreven ‘urban campers’ op de beurs.

‘Urban campers’ ook elektrisch

In de afgelopen jaren is er een nieuw type campers bijgekomen, de zogenaamde ‘urban camper’ met hefdak. Dat is een kleine variant op de campervans, gebouwd op compactere basisvoertuigen zoals de Ford Transit Custom, Toyota ProAce en bijvoorbeeld Renault Trafic. Inmiddels zijn deze urban campers ook leverbaar met elektromotor, zoals de Tonke EQV Touring en de Crosscamp Flex Electric. Die laatste is gebouwd op basis van de Opel Zafira-E Life met een accupakket van 75kWh met een actieradius van 322 km. De Tonke haalt zelfs 360 km actieradius, uit een accupakket van 100kwh en is uitgevoerd met een emissievrije kook-unit met inductiekookplaat.

Genomineerd voor de Duurzaamheidsprijs: de elektrische Tonke EQV.

Duurzaamheidsprijs

Kamperen is een van de meest duurzame vormen van vakantierecreatie, maar het kan altijd nóg schoner. Daarom hebben Jaarbeurs, brancheorganisatie KCI en NKC – Europa’s grootste camperclub – een duurzaamheidsprijs in het leven geroepen in twee categorieën: camper en kamperen-algemeen. Daarbij kan het publiek stemmen op de genomineerden die een vakjury van kampeer- en duurzaamheidsspecialisten heeft geselecteerd uit het grote aantal aanmeldingen. Bij de camperinzendingen moet je denken aan Ventje, een Nederlands bedrijf dat kampeerbusssen volledig circulair intimmert met FSC-hout en waarbij schapenwol wordt gebruikt voor de isolatie. Andere genomineerden zijn de elektrisch aangedreven ‘urban campers’ van Tonke, Crosscamp, Etarki en Fixxter. Alle nominaties vind je op deze pagina, waar je meteen je eigen stem kunt uitbrengen.

Innovatie bij Bürstner: opblaasbare tweede etage met riante slaapkamer.

Opblaasbare slaapkamer op het dak: primeur bij Bürstner

De Duitse fabrikant Bürstner heeft een primeur met de opblaasbare slaapkamer op het dak van de Lyseo Gallery halfintegraalcamper. Je ziet de gelijkenis met de Hymer Venture S, maar Hymer-dochter Bürstner kwam er als eerste mee, tijdens de persconferentie in het voorjaar. Daarmee is de Bürstner Lyseo Gallery de tweede wereldprimeur op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs. De camper is er in twee indelingen waarvan de 689G een enorme badkamer achterin heeft, over de volle breedte van het voertuig. Aan de buitenkant oogt de camper als een normale halfintegraal, maar na een druk op de knop blaast een ingebouwde compressor het slaapdak in 90 seconden omhoog. In de opblaaswanden zorgen twee uitristbare ramen met horrengaas voor ventilatie.

Nieuw in het premium segment: de luxe SuperSonic van Adria, op Mercedes.

Nieuw vlaggenschip bij Adria

Adria toont z’n nieuwe vlaggenschip voor het eerst in Utrecht, op de beurs. De SuperSonic is een integraalcamper met een designinterieur dat z’n oorsprong vindt in de luxe jachtbouw. De wagen is gebouwd op de Mercedes Sprinter en is aan de buitenkant uitgevoerd met led-koplampen en dagrijverlichting die ook als richtingaanwijzers worden gebruikt. De SuperSonic heeft achterin van een riant tweepersoonsbed en de gescheiden toilet- en doucheruimte kunnen worden gecombineerd tot een grote badkamer met veel privacy. De grote keuken heeft soft-close uittreklades die automatisch vergrendelen zodra de motor wordt gestart. De woonlounge kan naar keuze worden uitgevoerd met een L-bank of twee tegenover elkaar gepositioneerde loungebanken. Handig is het extra tafeltje voor de bijrijder dat verborgen is in de zijwand – een fijne plek om achter de laptop te werken.

Drie ultracompacte halfintegraals bij Knaus en Weinsberg, op Volkswagen. Hier zie je de Knaus Tourer Van.

Knaus-primeur op Volkswagen

Knaus introduceert tijdens de beurs een zeer compacte halfintegraalcamper onder de zes meter, gebouwd op de Volkswagen T6.1. Deze Knaus Tourer Van is er in twee versies waarvan de 500 MQ is uitgerust met een uitklapbare douche. Het aantal slaapplaatsen is uit te breiden tot vier, door een extra bed dat vanuit het cabineplafond de woonruimte inschuift. De camper is uitgevoerd met een compressorkoelkast en dieselverwarming plus boiler. Daardoor is een kleine gasfles voldoende om op te koken en dat levert extra bagageruimte op. Onder de naam X-Cursion Van komt zustermerk Weinsberg met dezelfde camper op de markt, die slechts op details afwijkt. Knaus lanceert ook een hefdak-variant op Volkswagen T6.1: de zogenaamde Tourer CUV die tijdens het rijden een lagere Cw-waarde heeft.

Vier slaapplaatsen in een campervan: de Sun Living V60SP met hefdak.

Sun Living V60SP TentTop

Sun Living is het tweede merk van Adria. Een bijzonder exemplaar op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs is de Sun Living V60SP TentTop. In het hefdak bevinden zich twee extra slaapplaatsen waardoor je dus met z’n viertjes op vakantie kunt. De campervan is nog geen zes meter lang en slechts 205 centimeter breed. Daardoor kun je ook als beginnend camperbestuurder met een gerust hart toeren over de smalste provinciale wegen. De Sun Living heeft een compacte badkamer met douchemogelijkheid, een keuken met gaskooktoestel, wasbak en koelkast en met de cabinestoelen omgedraaid ontstaat een knusse woonlounge voor vier personen.

Naast de CaraBus en de CaraTour op Fiat kun je deze modellen bij Weinsberg ook op Ford Transit bestellen.

Weinsberg ook leverbaar op Ford Transit

Weinsberg heeft twee populaire campervans – de CaraBus en de CaraTour – nu ook beschikbaar met de Ford Transit als basisvoertuig. Als voordeel ten opzichte van Fiat hebben de Ford-versies meer stahoogte (205 cm) en daardoor ook meer ruimte in de bovenkasten. Nog een voordeel is dat het dwarsgeplaatste bed een lengte heeft tot maar liefst 203 cm doordat er aan de buitenkant, aan beide zijden een uitbouw leverbaar is. De campervans zijn er in twee lengtes: 553 of 598 cm. Ze hebben dieselverwarming en een compressorkoelkast aan boord en zijn uitgevoerd met een 130 of 155 pk sterke dieselmotor die aan de laatste emissie-eisen voldoet. Wie met vier personen reist, bestelt de wagens met hefdak voor twee extra slaapplaatsen.

Niet op de beurs, maar achter de schermen volop in ontwikkeling: elektrische halfintegraals. Toch is het voorlopig nog wachten op aanpassing van de Europese rijbewijsregels. Hieronder lees je hoe ’t zit..

Hoe zit het eigenlijk met… elektrische campers?

Elektrisch aangedreven campervans, halfintegraals en integraalcampers zijn nog zeldzaam op de campermarkt. Dat zit zo: camperfabrikanten hebben nog geen alternatief. Doordat de wetgeving nog niet is aangepast is het onmogelijk om 100 procent elektrische, dan wel via waterstof aangedreven campers te bouwen die geschikt zijn voor het B-rijbewijs. Door de toevoeging van een accupakket worden campers namelijk fors zwaarder dan de wettelijk toegestane 3.500 kg waardoor een C1-rijbewijs nodig is. Bovendien zijn camperfabrikanten afhankelijk van de automerken die elektrische versies van hun bedrijfswagens aanbieden. Die zíjn er wel, voor koeriersdiensten in de steden, maar die wegen al snel meer dan 4.000 kg. En dan nóg hebben ze een beperkte actieradius. Om elektrische campers met een goede actieradius mogelijk te maken, moeten de rijbewijsregels in Europa worden opgerekt tot een ‘maximaal toelaatbare massa’ van minstens 4.250 kg. Zolang de wetgeving niet is aangepast, is het namelijk economisch onhaalbaar om op grote schaal stekkercampers te bouwen. Er is één campercategorie die wél probleemloos elektrisch kan: de ‘urban camper’. Bijna alle merken hebben inmiddels zo’n e-versie. Op de beurs zie je elektrisch aangedreven uitvoeringen van de Crosscamp Flex Electric, Tonke EQV Touring, Etarki en Fixxter – wagens met een bereik tussen 200 en 360 emissievrije kilometers.

Meer weten over de Kampeer & Caravan Jaarbeurs, over openingstijden, het bestellen van entreetickets en over het leuke en informatieve programma met workshops? Kijk dan hier.