Elektrisch camperen
Op een beurs in Duitsland is onlangs de eerste elektrisch aangedreven camper geïntroduceerd. Geen prototype, maar echt te koop: volgens de fabrikant worden de eerste nog voor de zomer afgeleverd. Elektrisch camperen: is dat de toekomst?
‘Diesel’ is in de publieke opinie een vies woord geworden, met dank aan de uitstootfraude van Volkswagen en door de entreeverboden waarmee een aantal steden oude proestdiesels uit het centrum weert. De elektrische camper zou een alternatief kunnen zijn. Tijdens een persconferentie in Stuttgart werd de Iridium geïntroduceerd, de eerste stekkercamper die te koop is. Prijs: 169.000 euro. Een fors bedrag, want een halfintegraal-dieselcamper van dit niveau zou zo’n 62 mille mogen kosten. Waaruit je kunt concluderen dat er voor ruim 100.000 euro aan techniek in de elektrische aandrijving wordt gestoken. ‘Vergelijkbaar met Tesla’, aldus de fabrikant tijdens de persconferentie.
De Iridium elektrische camper
De Iridium is een samenwerking van drie bedrijven, het Zuid-Duitse WOF die onder andere Bela- en Bavaria-campers levert, cascobouwer Maurer uit Zwitserland en EFA-S, een Duitse specialist in elektrisch aangedreven voertuigen. EFA-S heeft onder meer 200 bestelbussen voor koeriersdienst UPS omgebouwd naar elektrische aandrijving – voor stadsbusjes overigens een prima oplossing. Een interessante vraag voor óns als kampeerders is natuurlijk hoe ver je met zo’n elektrisch aangedreven camper kunt rijden? De fabrikant claimt een actieradius van meer dan 300 kilometer, voordat je op zoek moet naar de eerste stroompaal. Het lithium accupakket is dan goeddeels leeg, dus reken op een tussenstop van een paar uur aan de laadpaal, voordat je weer verder kunt.
De Iridium is dus de eerste elektrisch aangedreven camper die ook daadwerkelijk te koop is. Tenminste: voor bezitters van het groot rijbewijs, want inclusief belading schiet de weegschaal door naar dik 4.000 kilo. De grote merken zijn ook volop bezig met elektrisch rijden, maar dat zijn nog prototypes. Ook de Japanse autofabrikant Nissan is bezig met een 100 procent elektrisch aangedreven camper. En verder wordt er volop geëxperimenteerd met waterstof, onder meer door Mercedes in samenwerking met Hymer.