Primeur bij ANWB-verkiezing:
Eerste volledig elektrische auto wordt Caravantrekker van het Jaar

Tijdens de ANWB-verkiezing ‘Trekauto van het Jaar’ is de Hyundai Ioniq 5 uitgeroepen tot winnaar. Daarmee is de Ioniq 5 de allereerste volledig elektrische auto die de verkiezing wint. 

De verkiezing van de Trekauto van het Jaar 2022 kende een wereldprimeur met een deelnemersveld dat geheel uit stekkerauto’s bestond: zowel plug-in hybrid-auto’s als volledig elektrisch aangedreven personenauto’s. Het deelnemersveld bestond uit de Hyundai Ioniq 5 77kW AWD, de Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid, de Volvo XC40 Recharge Pure Electric, de Lynk & Co 01, de Peugeot 308 Hybrid 225 en tot slot de SsangYong Korando e-Motion.

SUPERIEURE PRESTATIES

Uit rij-impressies van de KampeerKampioen blijkt dat de prestaties van (deels) elektrische trekauto’s superieur zijn aan die van modellen met alleen een verbrandingsmotor. Ook de prijsstelling is inmiddels op vergelijkbaar niveau. Daarnaast worden de mogelijkheden om met een elektrische auto en een caravan op vakantie te gaan steeds beter. Opvallend was hoe de deelnemende auto’s aan elkaar gewaagd waren: met een kleine voorsprong kwam de elektrische Hyundai Ioniq 5 uiteindelijk als overall winnaar uit de bus. De Kia Sportage 1.6 T-GDi PHEV kreeg het predicaat ‘beste plug-in hybride’.

SUPERSNELLADEN

“Met de Hyundai Ioniq 5 kunnen caravankampeerders prima uit de voeten”, zo blijkt uit het juryrapport. “Bij het voorspellen van de actieradius houdt de auto al voorafgaand aan de rit rekening met de gewichtsklasse van de caravan.” Ook prijst de jury het zogenaamde ‘vehicle-to-load-systeem’ dat gebruikt kan worden om stroom te leveren aan de caravan. “Door de lage, brede bouw en het gunstige zwaartepunt is de stabiliteit onovertroffen”, stelt de jury verder. De Ioniq 5 is geschikt voor supersnelladen via een DC-lader, waardoor de accu in no-time weer vol is. Het futuristische dashboard vergt wat gewenning, maar de dodehoekcamera’s zijn ideaal.”

KAMPEERKAMPIOEN

In de jaarlijkse verkiezing, die wordt geïnitieerd door het ANWB-magazine KampeerKampioen (voorheen KCK), heeft de jury de deelnemende auto’s beoordeeld op een groot aantal aandachtspunten als technische innovatie, prijsstelling en belang voor de markt. De ervaringen werden opgedaan tijdens een testrit over een vooraf uitgezette route op de openbare weg. Elke auto trok een caravan van 1.350 kg, wat overeenkomt met de massa van de gemiddelde Nederlandse caravan.

Meer informatie en beoordelingen van de deelnemende auto’s is te vinden op: