Elektrische rijders nemen 4 laadpassen mee op vakantie

Uit recent onderzoek van de website elektrischeautovakanties.nl blijkt dat eigenaren of berijders van elektrische auto’s daar ook steeds vaker mee op vakantie gaan. 15% van hen zegt ook de caravan of vouwwagen aan de trekhaak te hangen; 2 keer zoveel als een jaar geleden. Om problemen met laden in het buitenland het hoofd te bieden, nemen de EV-rijders gemiddeld bijna 4 verschillende laadpassen mee op reis.

In de onderzoeksresultaten valt te lezen: “De nieuwe Europese wetgeving die eind 2023 is ingegaan moet ervoor zorgen dat het nog gemakkelijker gaat worden om onderweg op te laden.” Die wet schrijft voor dat er iedere 60 kilometer een openbaar laadstation komt, dat aanbieders van laadpalen en snelladers transparant zijn over de prijzen én dat betalen met je bankpas of digitale betaalpas gemakkelijker is. 16% van de elektrische rijders vertrekt naar het buitenland met 1 laadpas op zak, maar gemiddeld worden 3,6 passen meegenomen. 17% neemt er zelfs meer dan 5 mee. De pas van Shell Recharge is daarbij het populairst.

Tesla en Volvo trekken de zwaarste caravans

Meer dan 1 op de 10 van de Nederlandse en Belgische elektrische rijders die meededen aan dit onderzoek zegt de caravan mee te nemen, oftewel 10,5%. Daarnaast gaf bijna 4,5% aan een vouwwagen achter de elektrische auto te hangen. In totaal dus zo’n 15% die deze zomer ‘gewoon’ een kampeermiddel achter de EV hangt en dat is een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. In de resultaten valt verder te lezen: “Het is dankzij de betere laadinfrastructuur steeds makkelijker om op vakantie te gaan met een elektrische auto. Meer EV-rijders durven op vakantie te gaan met een caravan of vouwwagen. De bezitters van een Tesla Model Y en Volvo XC40 nemen dit jaar in de meeste gevallen een caravan van 1.250 tot 1.500 kg mee op vakantie.” Ook met een Hyundai Ioniq5, KIA EV6 en Polestar 2 worden redelijk zware caravans getrokken.

Opladen zonder caravan afkoppelen

Onderweg opladen met een caravan of vouwwagen achter de elektrische auto brengt vaak wel een extra uitdaging met zich mee. De aanhanger moet op de meeste locaties namelijk afgekoppeld worden, omdat de laadpaal bij een gewone parkeerhaven staat. Daar is dan alleen plek voor de auto. En elke paar honderd kilometer op een drukke rustplaats de caravan of vouwwagen af- en aankoppelen is natuurlijk niet bepaald rustgevend. “Gelukkig heeft Fastned in veel gevallen al snellaadstations waar je met je caravan of vouwwagen kunt laden. In Duitsland hebben Aral Pulse en ook EnBW inmiddels al wat snellaadstations waar je niet af hoeft te koppelen.” Daarnaast gaf vrijwel elke respondent (95%) aan het ‘redelijk’ tot ‘zeer’ belangrijk te vinden dat er een laadpaal op de camping aanwezig is.

Wij namen eerder al de proef op de som in samenwerking met journalist Roland Tameling van het AD. Met een Tesla Model Y Long Range reed hij naar de camping in hartje Parijs, met een knappe Eriba Touring aan de haak. De terugreis ging met een vouwwagen van Camp-let achter de Tesla. Hoe dat verliep en wat de conclusies zijn, lees je hier. 

Elke maand meer zin om te kamperen

De volgende kampeervakantie kan niet snel genoeg beginnen. Tot die tijd krijg je van ons leuke nieuwtjes, kampeertips, campingoverzichten en winacties.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en bereid je optimaal voor op de komende vakantie!