Europa akkoord met rijbewijs B voor campers tot 4.250 kg

Het Europees Parlement en de Europese Raad zijn het afgelopen week eens geworden over verhoging van het maximumgewicht voor campers naar 4.250 kg onder rijbewijs B. Lidstaten moeten dan zelf bepalen welke extra training of examen nodig is voor camperbezitters. KCI-voorzitter Roel Reineman: “We gaan ervoor waken dat er in Nederland geen kerstboom aan regels wordt opgetuigd.”

Hymer Duo Mobil

Het akkoord is het resultaat van een jarenlange lobby van onder andere brancheorganisatie Kampeer en Caravan Industrie (KCI) en via de internationale koepel European Caravan Federation (ECF). De maatregel wordt onderdeel van de nieuwe Europese Rijbewijsrichtlijn die naar verwachting pas in 2030 van kracht wordt. Daarin wordt onder andere ook bepaald dat er een digitale variant van het rijbewijs komt. Verhoging van het campergewicht van 3.500 kg naar 4.250 kg is jarenlang een heet hangijzer geweest. Reineman: “Net als personenauto’s zijn campers in de loop der jaren gemiddeld zwaarder geworden. Enerzijds door meer comfort aan boord, maar niet in de laatste plaats door Europese eisen op het gebied van veiligheid en duurzaamheid. Veel nieuwe kampeerauto’s kunnen zodoende niet onder de grens van 3.500 kg voor het B-rijbewijs blijven en als dat wel het geval is, kan ophoging nodig zijn om überhaupt bagage mee te kunnen nemen.”

Zo laagdrempelig mogelijk

De verhoging van het maximale campergewicht gaat gepaard met een extra training of examen die per lidstaat anders kan zijn. Nederland kan dan voor een geheel andere route kiezen dan bijvoorbeeld de buren in Duitsland. “We zijn uiteraard blij met het akkoord. Op dit moment bestaat in Nederland sowieso al het C1-rijbewijs, oftewel een light-variant van het vrachtwagenrijbewijs met een complete opleiding en examens, waarmee camperbezitters zo’n voertuig tot 4.250 kg -en zelfs tot 7.500 kg- mogen besturen. Een toekomstige extra opleiding of examen voor houders van het B-rijbewijs moet natuurlijk niet een kerstboom aan nieuwe regels worden. Wat ons betreft wordt de invulling van de nieuwe maatregel zo laagdrempelig mogelijk”, aldus de KCI-voorzitter.

Verslag Europese Commissie

In het verslag dat de Europese Commissie heeft gepubliceerd valt in het Engels onder de kopregel ‘Promotion of use of alternatively-powered and other special vehicles‘ te lezen:

The new Driving Licence Directive also allows driving with a category B licence alternatively-fuelled vehicles, including emergency vehicles, with a maximum weight up to 4.25 tonnes (instead of 3.5 tonnes). This takes account of the fact that alternatively-fuelled vehicles are often heavier than conventionally-powered vehicles, e.g. due to the weight of the battery, and thus should help promote their market uptake, as no higher licence category is needed to drive them.

New rules will also be introduced allowing drivers holding a category B driving licence to, after some targeted training or testing decided for by the Member State, acquire additional rights to drive heavy motor caravans.

Met andere woorden: naast voertuigen -inclusief die van hulpdiensten- op alternatieve brandstoffen (oftewel elektrisch aangedreven) is bepaald dat specifiek ook campers tot 4.250 kg met rijbewijs B mogen worden bestuurd. Ongeacht de brandstofsoort. Elke lidstaat kan zelf bepalen welke extra training of examen daarvoor gevolgd moet worden door de houders van het B-rijbewijs.