WAARMEE GA JIJ OP VAKANTIE? Camp to Go helpt kiezen: tent, vouwwagen, caravan of camper! Kamperen is hót! Nooit eerder gingen er zoveel Nederlanders op campingvakantie of op stap met de camper. Maar wat is nou het ultieme kampeermiddel voor jou?
Op pad met de tent, vouwwagen, caravan of camper werd de afgelopen jaren steeds populairder, en dat heeft door corona nog een éxtra boost gekregen: op de camping kun je veilig recreëren in de natuur, je kunt voldoende afstand houden op de camping en je bepaalt zelf of je met anderen in contact komt: nooit meer in die eindeloze rijen voor het ontbijtbuffet! En het leuke van kamperen is ook dat je zélf bepaalt hoe luxe je het wilt hebben. Lekker basic, met je billen in het gras je eigen potje koken voor de tent, of juist lekker luxe, met je eigen douche in de caravan. Wat kies jij?
Op vakantie met de tent
Met blote voeten in het gras, bij het eerste ochtendgloren koffiezetten op je gasbrandertje en een actieve dag voor de boeg: dat is pas kamperen. Veel mensen vallen voor de eenvoud van de tent. Een beetje improviseren, in slaap vallen met de geur van het tentdoek, maar wel prima slapen op moderne inflatable matjes – die zijn er ook gewoon 10 cm dik. En met de tent maak je het zo luxe als je zelf wilt, bijvoorbeeld door juist een camping te kiezen met wat meer faciliteiten. Een tent hoeft niet duur te zijn, maar als je vaker op pad wilt kun je beter investeren in iets goeds. Reken voor een prima tweepersoonstentje op een paar honderd euro en een topkwaliteit gezinstent kost tegen de twee mille. Let bij de aanschaf op de doeksoort: katoensoorten hebben een prettig binnenklimaat, kunststof tenten zijn juist weer razendsnel droog en wegen veel minder. Enne: wil je nog meer opzetgemak, kies dan voor de oppompbare tent – die zet je in je eentje op!
Daktent: dé trend in kampeerland
Een buitenbeentje in tentenland is de daktent: daarmee slaap je op het dak van je personenauto. Die past gewoon op een paar dakdragers op je auto. Zo tover je je eigen heilige koe om tot een mini-camper met basic voorzieningen. Er zijn twee soorten daktenten: hardcovers (die lijken op een dakkoffer) en softcover daktenten, met een hoes van vrachtwagendoek. Opzetten is een peulenschil, openklappen en klaar. Bij sommige modellen kun je de bodem extra uitklappen waardoor een slaapplek voor twee volwassenen en twee kinderen ontstaat. De matras is standaard aan boord, slaapzakken of dekbed en kussens kunnen meestal blijven liggen als je de boel weer inklapt. De rest van de vakantiespullen bewaar je gewoon in de auto. Binnen een paar minuten ben je weer op weg naar de volgende bestemming. Blijf je ergens langer staan, dan kun je de daktent uitbreiden met een extra ondertent of luifel, zodat je naast de auto beschut kunt zitten en bijvoorbeeld eten koken. Omdat je maar een kleine plek nodig hebt, kun je vrijwel overal terecht met je personenauto en zo kom je dus op de leukste plekken.
Vouwwagen: tentkamperen 2.0
Het primitieve dat kamperen juist zo leuk maakt, maar dan met meer opzetgemak en comfortabel slapen op een verwenmatras met lattenbodems. Dat is kamperen met de vouwwagen. Je hebt snelle opzetters (sommige binnen 3 minuten) en er zijn ruimtewonders waarin je met een groot gezin- tot wel 6-8 personen – kunt overnachten. Bij zulke vouwwagens duurt het opzetten wat langer – geen punt als je drie weken op de camping blijft staan. Hou je van rondtrekken, dan kun je beter een snelle opzetter kopen. Steeds meer vouwwagens worden zonder keuken verkocht – veel kampeerders koken op de skottelbraai of BBQ. Toch heeft een aantal merken een aparte buitenkeuken op de optielijst staan. Die koppel je dan aan de wagenbak. Ideaal aan de vouwwagen is dat je ‘m met bijna elke (elektrische) auto kunt trekken. Vaak weegt zo’n aanhangertje, compleet met bagage nog geen 500 kilo en je merkt niet eens dat er iets achter de auto hangt. Met een speciale beugel kunnen er ook fietsen mee, bovenop – handig!
Caravan: op stap met de luxe van thuis
Caravans hebben alles aan boord: een comfortabel tweepersoonsbed, een lekkere zithoek (die vaak om te bouwen is tot tweede tweepersoonsbed), een keuken en een badkamer met toilet – vaak met douche. Zo ben je dus niet afhankelijk van het sanitairgebouw op de camping, maar het is ook fijn als je onderweg even een plasje kunt doen in je eigen caravan, in plaats van bij de benzinepomp. Veel caravans mag je overigens al trekken met je gewone rijbewijs. Want B-E is pas nodig als het beladen gewicht van de auto plus het maximaal beladen gewicht van de caravan samen boven 3.500 kg komt. Caravans zijn er in verschillende soorten: compacte caravans voor twee personen (die ook nog achter kleinere personenauto’s passen), gezinscaravans met stapelbed voor de kinderen en de luxe caravans voor de verwende caravanner, met dezelfde luxe als thuis. Belangrijk is het gewicht dat je auto mag trekken. Dat vind je op het kentekenbewijs, of je tikt even je kenteken in op www.rdw.nl. Uitgebreide info over het rijbewijs, het rijden met de caravan, over kogeldruk, beladen en over hoe je fietsen meeneemt: dat lees je op www.camp-to-go.nl
Camper: volledig self supporting
De hit van nú is de camper – die is populairder dan ooit. Waarom? Simpel: met de camper kun je volledig onafhankelijk op stap. Je hebt dezelfde faciliteiten aan boord als in een caravan (bed, woonruimte, keuken, badkamer met toilet en douche) maar dje hebt je eigen stroom aan boord, je eigen voorraad drinkwater en een eigen afvalwatertank die vaak groot genoeg is om een week ‘off grid’ onderweg te zijn. Zonnepanelen zorgen voor een continue voorraad elektriciteit en met een omvormer haal je 230 Volt uit de accu’s zodat ook je Nespresso-apparaat ’t doet. Je kunt overnachten op campings, maar ook op speciale camperplekken bij leuke dorpjes, jachthavens of zelfs bij restaurants of boerderijen. Kortom: maximale vrijheid. Er zijn vier soorten campers: campervans (een tot kampeerauto omgebouwde bestelwagen), alkoofcamper (met zo’n bult op het dak), halfintegraalcampers (het meest verkochte model in Nederland) en de luxe integraalcamper, waarbij ook de neus van de kampeerauto volledig is geïntegreerd met de rest van de camper.: extra veel ruimte dus. Campers heb je in allerlei maten en bijna allemaal mag je ze besturen met het normale B-rijbewijs. Pas boven de 3.500 kg totaalgewicht (gewicht camper plus bemanning en bagage) heb je een C-rijbewijs nodig.
Kun je nog wat hulp gebruiken? Probeer dan de Camp to Go Kampeerselector!