Let op je gewicht en voorkom boetes

Nu de grote vakantie-uittocht weer is begonnen, komt ook een terugkerend probleem aan de orde. Je gewicht. Nee, niet dat van je killerbody, maar van je caravan, camper of vouwwagen. De ANWB constateerde bij de jaarlijkse vakantiechecks aan de grens dat er wederom vele kampeerders zijn die te zwaar beladen op weg gaan. Wat kun je eraan doen, behalve dan minder spullen meenemen?

Na de controles bij grensovergang Hazeldonk op vrijdag 19 juli constateert de ANWB dat het beladen van caravans een uitdaging is voor veel vakantiegangers. Bijna alle gecontroleerde caravans waren overbeladen, waarvan er één zelfs 430 kilo te zwaar was. Veel kampeerders blijken niet goed op de hoogte te zijn van het gewicht en het laadvermogen van hun caravan. Overbelading is vaak eenvoudig te verhelpen door zware spullen, zoals een voortent en boodschappen, uit de caravan in de auto te doen. Ook kampten een aantal caravans met achterstallig onderhoud, zo bleek uit de kwaliteit van onder andere banden, remmen en stekkers. Overbelading van een caravan is funest voor de vering en het chassis, ook vergroot het de kans op slingeren van de auto-caravancombinatie. 

Kritische snelheid

Probeer de rechter- en linkerkant even zwaar te maken zodat beide caravanbanden met even veel wieldruk worden belast. Lichte spullen (zoals kleding) gaan in de bovenkastjes, zware bagage – voortent, tentstokken, opvouwstoelen, proviand – plaats je zoveel mogelijk recht boven de as van de caravan, of in de auto. Qua kogeldruk (het gewicht waarmee de dissel op de trekhaak drukt) hou je het maximale aan en dat is zo’n 60 à 70 kg voor de meeste auto’s. Elke aanhanger heeft z’n eigen ‘kritische snelheid’: de snelheid waarbij de caravan een lichte pendelbeweging gaat maken. Overschrijd je die snelheid, bij voorbeeld heuveltje-af, dan gaat je caravan zeker slingeren. Remmen is dan de enige remedie. Door een caravan goed te beladen gaat ook je ‘kritische snelheid’ omhoog. Voelt de caravan dus al bij 80-90 km/u instabiel aan, zoek dan even een parkeerplaats. Verplaats zware bagage naar de as van de caravan en zorg voor voldoende kogeldruk.

En wellicht ten overvloede: laat die zak met 10 kilo aardappelen alsjeblieft thuis. In de hypermarché en supermercado verkopen ze ook piepers en ‘restaurant’ is natuurlijk niet voor niks een Frans woord. Wil je weten hoe het zit met fietsendragers? Lees dan hieronder verder.

Elke maand meer zin om te kamperen

De volgende kampeervakantie kan niet snel genoeg beginnen. Tot die tijd krijg je van ons leuke nieuwtjes, kampeertips, campingoverzichten en winacties.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en bereid je optimaal voor op de komende vakantie!

Maximale belading fietsendrager

Geen Nederlander die z’n fietsen thuislaat op vakantie. Maar: waar laat je ze onderweg? Er zijn fantastische fietsendragers te koop voor zowel de dissel als achterop de caravan. Maar: vooral achterop zijn ze van grote invloed op de ‘kritische snelheid’ van de auto/caravan-combinatie (zie boven). De beste plek voor je fietsen is ín de caravan, en dan het liefst boven de caravan-as. Onhandig? Ja. Maar wel de beste plek. Elke andere plek stelt hoge eisen aan je beladings-skills… Hou ook rekening met de maximale belading van de fietsendrager, vooral als je elektrische fietsen mee wil nemen. Die zijn nu eenmaal een stuk zwaarder dan een normale fiets. Accu sowieso eraf halen dus, indien mogelijk, en elders opbergen. Voornamelijk met dragers die aan de achterwand van je caravan of camper zijn gemonteerd, is het cruciaal rekening te houden met de maximale belading. Anders kan je hele achterkant met fietsen en al zomaar op de snelweg komen te liggen. Doorgaans kan zo’n drager hooguit een kilo of 60 verteren. Let daar dus goed op!

Wil je nog meer tips over het beladen en rijden? Bijvoorbeeld over de fabels over een stabilisatorkoppeling? Kijk dan op deze pagina.