Forse toename van jonge caravan- en camperbezitters in coronatijd
Sinds de uitbraak van het coronavirus kiezen steeds meer jonge mensen voor een caravan of camper. Dat blijkt uit cijfers van onder meer BOVAG. Het aantal caravaneigenaren in de leeftijd tot en met 35 jaar steeg tussen 1 april en 1 juli van dit jaar met 6,6 procent tot bijna 18.000 en bij de campers zelfs met 17,2 procent, tot ruim 4.600.
In de leeftijdscategorie 18-25 jaar groeide het caravanbezit met 7,2 procent, terwijl het aantal caravaneigenaren bij de 65-plussers juist met 1,9 procent afnam. In totaal stonden er op 1 juli dit jaar 422.127 caravans geregistreerd in Nederland. Bij de campers bedroeg de stijging in het tweede kwartaal van dit jaar onder jongeren van 18-25 jaar met maar liefst 26,8 procent – bij de 65-plussers bedroeg die stijging 1,5 procent. Het totale aantal kampeerauto’s in Nederland steeg in die drie maanden tot een recordaantal van ruim 135.000; vijf jaar geleden stond de teller nog op 100.000.
Nostalgisch en coronaproof
Volgens Siewert Gorter, voorzitter van BOVAG Caravan- en Camperbedrijven, tonen deze cijfers dat kamperen het perfecte vakantie-alternatief vormt: “Voor jongeren en voor gezinnen met kleine kinderen is de camping natuurlijk de ultieme vakantiebestemming. Nu verre reizen en all-inclusive vakanties voor veel mensen geen optie zijn, kijkt iedereen naar wat er wél kan. Kamperen blijkt dan ineens niet alleen een geweldig alternatief, maar ook nog eens coronaproof. Bovendien denken jongeren met en zonder kinderen al gauw met een warm gevoel terug aan de mooie tijd vroeger, op de camping met hun eigen ouders. De 300 caravan- en camperbedrijven die bij BOVAG zijn aangesloten hebben een moeilijk voorjaar gehad met heel veel onzekerheid. In dat voorjaar hadden alle zaken juist op volle toeren moeten draaien, we zijn immers seizoensgebonden. De toenemende interesse voor kamperen maakt ons jaar vooralsnog enigszins goed.”