Moderne diesel maakt buitenlucht schoner
In de strijd om schonere lucht wordt de dieselmotor vaak neergezet als het stoutste jongetje van de klas. Ten onrechte: onderzoek wijst uit dat moderne dieselmotoren de lucht zelfs schoner kunnen maken.
Het was Volkswagen die de diesel een slechte naam bezorgde: sjoemelsoftware van het autoconcern zorgde ervoor dat dieselmotoren de wettelijke emissienormen haalden. Als gevolg van de fraude werden nieuwe uitstootnormen van kracht, onder de naam Euro 6D Temp. Die emissienormen zijn wereldwijd geharmoniseerd volgens de WLTP-normen (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure). De uitstoot van dieselmotoren mag bovendien niet langer in gesimuleerde laboratoriumsituaties worden gemeten, maar alleen tijdens het rijden op de weg – een rechtstreeks gevolg van de Volkswagen-fraude. De eisen waaraan autofabrikanten tijdens testprocedures moeten voldoen, liggen vast in RDE-normen (Real Driving Emissions).
Filters en moderne technologie
Het Duitse autotijdschrift Auto Motor & Sport deed uitgebreid onderzoek naar de uitstoot van schadelijke stoffen in moderne diesels. De uitkomsten werden overgenomen door het Nederlandse Autoweek, Automobiel Management en het Algemeen Dagblad. Uit onderzoek bleek dat moderne dieselmotoren van onder meer de BMW 740d, Citroën C5 Aircross BlueHDi, Kia Optima Sportswagon CRDi en VW Tiguan TDI, nauwelijks fijnstof uitstoten doordat de motoren vol zitten met filters en moderne uitlaattechnologie. Daardoor kunnen ze de vervuilde buitenlucht in verstedelijkte gebieden zelfs schoner maken, aldus het Duitse automagazine dat voor het onderzoek samenwerkte met het Engelse onderzoeksbureau Emission Analytics. Het onderzoek vond plaats in Stuttgart, waarbij het aantal deeltjes fijnstof in de buitenlucht op drukke dagen kan oplopen tot 50.000 deeltjes per kubieke centimeter. Tijdens het onderzoek bleef het aantal fijnstofdeeltjes in de uitlaatgassen van de testvoertuigen consequent onder 10.000 deeltjes per kubieke centimeter. Waarna Auto Motor & Sport concludeert dat moderne diesels in vervuilde binnensteden de lucht zelfs zuiveren: de lucht gaat vuiler het motorblok in, dan dat het eruit komt.
Moderne diesels maken de lucht schoner
Op de website van het Nederlandse Automobiel Management trekt dieselexpert Bart Somers dezelfde conclusie: ‘Als je de nieuwste generatie dieselmotoren vergelijkt met de laatste benzinemotoren, dan zijn zelfontbranders beter. Er zijn zelfs studies die aantonen dat de modernste diesels de lucht schoner maken.’ Somers is als dieselexpert verbonden aan het Zero Emission Lab van de Technische Universiteit Eindhoven, dat zich richt op duurzaam transport. Bart Somers: ‘Diesel is ook echt nodig om de klimaatdoelen te halen. Als je de moderne Euro 6-diesels bekijkt, dan voldoen die stuk voor stuk aan de strengste eisen en liggen ze aantoonbaar onder de nieuwe wetgeving die uitgaat van Real Driving Emission (RDE) condities’. Net als Auto Motor & Sport verwijst ook Bart Somers naar het Engelse onderzoek van Emission Analytics, waaruit blijkt dat de dieselmotor vaak meer fijnstof uit de lucht haalt dan toevoegt. ‘Zeker wanneer je die auto’s laat rijden op dagen met veel fijnstofdeeltjes, dan zuigt de motor die op en filtert de lucht schoon.’
Euro-6 diesels scoren ruimschoots onder de norm
Op de website Automobiel Management citeert Bart Somers een artikel van Cambustion: ‘Daarin vergeleken ze een moderne diesel met een hybride benzinemotor, gedurende een rit door Londen. De diesel had minder NOx-uitstoot dan de benzinevariant (beide Euro 6). Feit is dat als de uitlaatgasemissies geen issue meer zijn, dan is diesel of beter gezegd de zelfontbrandingsmotor, vanwege de hogere brandstofefficiëntie een betere keuze om de CO2-uitstoot te verminderen.’
Het Nederlandse tijdschrift Autoweek pakte de citaten op die dieselexpert Bart Somers deed in GO!Mobility Magazine van RAI Vereniging: ‘Er wordt op grote schaal ingezet op elektrisch rijden en vooral dieselmotoren worden flink aan de kant geschoven. Dat is misschien niet helemaal handig, want moderne diesels kunnen juist nog wel eens een goede rol gaan spelen in de overgangsfase.’ Volgens Somers stoten Euro 6-diesels ruimschoots onder de vastgestelde norm uit. Daarbij kunnen ze volgens hem op bepaalde dagen zelfs meer fijnstof uit de lucht halen en filteren dan ze aan de lucht toevoegen. Ze zouden dus zelfs een zuiverende werking kunnen hebben. Een ander belangrijk voordeel is volgens Somers de NOx-uitstoot. Euro 6-diesels zouden volgens recent onderzoek van de emissie-analisten van Cambustion namelijk niet per se meer stikstof uitstoten dan moderne benzinemotoren, in sommige gevallen zelfs minder.
Productie accu elektrische auto ook meewegen in milieudiscussie
De elektrische auto heeft nul uitstoot en lijkt daardoor nog beter voor het milieu. Toch benadrukt Somers dat ook deze auto’s niet buiten de emissie-discussie gehouden mag worden. Er moet immers ook gekeken worden naar de uitstoot bij de bron van de elektriciteit én bij de productie van de accu’s. ‘De productie van de batterijen kost veel energie en vindt met name plaats in landen met een ongunstige elektriciteitsmix, zoals China. Daar is namelijk sprake van een hoge CO2-uitstoot per kWh elektriciteit door de vele kolencentrales.’ Een direct duurzamere oplossing moet volgens Somers dan ook gezocht worden in de verbetering van brandstoffen. Diesel is een betere optie (dan benzine, red.). Sterker zelfs, Nederland zou sterk moeten inzetten op de ontwikkeling van ‘advanced bio-fuels’ en e-fuels, waardoor de CO2-uitstoot drastisch en tot bijna nul kan worden verminderd’, aldus Somers.
(bronnen: Auto Motor & Sport, Autoweek, Automobiel Management, GO!Mobility Magazine, Algemeen Dagblad)