Mont Blanctunnel en Brennerpas gaan dicht

Twee extreem belangrijke verkeersaders voor het Europese vakantieverkeer staan voor een grondige opknapbeurt. In september 2024 gaat de Mont Blanctunnel tussen Frankrijk en Italië voor ruim 4 maanden op slot en in 2025 wordt begonnen aan de renovatie van een brug in de Brennerpas tussen Oostenrijk en Italië. Voor die laatste is onder andere de Reschenpass een alternatief, maar óók die gaat dicht vanaf september! Welke opties blijven over voor kampeerders richting het zuiden?

De bijna 12 kilometer lange Mont Blanctunnel gaat van maandag 2 september 2024 tot -vooralsnog- 16 december 2024 dicht vanwege werkzaamheden. Deze tunnel is nu zo’n 60 jaar oud en toe aan een opknapbeurt, waarvan de voorbereidingen in 2023 overigens ook al leidden tot een sluiting van maar liefst 9 maanden.

In Oostenrijk wordt naar verwachting in januari 2025 begonnen met de renovatie van de Lügbrücke op de Brenner Autobahn, beter bekend als de Brennerpas. Die brug is bijna 2 kilometer lang en inmiddels ook al ongeveer 60 jaar oud. Sommige delen zijn zó slecht dat ze compleet opnieuw moeten worden geconstrueerd. De klus gaat dan ook zeker een paar jaar duren en de bedoeling is dat dan wel nog één rijstrook in beide richtingen open blijft. Iedereen die wel eens naar Italië is gereden, richting bijvoorbeeld het Gardameer, kent de Brennerpas als vitale noord-zuid-verbinding. En anders ken je het wel van De Vlam in de Pijp van Henk Wijngaard.

Alternatieve routes voor kampeerders

Vanuit Nederland gezien ligt de Mont Blanctunnel op de route vanaf grofweg Genève, Grenoble en Lyon richting Milaan en Turijn. Na de tunnel rijd je in Italië door de Aosta-vallei. Een alternatieve route gaat door de zuidelijker gelegen Fréjustunnel, vanuit Albertville en Chambéry naar Turijn. Je kunt ook via Martigny in Zwitserland de Aosta-vallei bereiken en dan ga je door de Grote Sint Bernhardtunnel van bijna 6 kilometer lang. Je hebt dan wel een Zwitsers snelwegvignet nodig, naast dat je ook tolgeld voor de tunnel verschuldigd bent.

Als alternatieve route voor de Brennerpas is de Zwiterse Gotthardtunnel van 16 kilometer lang in veel gevallen de beste optie. Daar staan in 2025 gelukkig geen werkzaamheden in de planning, maar eerder dit jaar is wel een deel van een andere snelweg in Zwitserland weggespoeld door noodweer. Die snelweg A13 gaat richting San Bernardino, oftewel de andere belangrijke noord-zuid-tunnel. Daardoor kan het dus nog eens extra druk worden bij de Gotthard. Als je vakantiebestemming aan de (noordelijke) Adriatische kust ligt, is de route over de Oostenrijke snelweg via Villach een optie. Verder kun je nog kiezen voor de Felbertauernstrasse of de Fernpass. Per definitie routes die uren langer in beslag nemen, maar met het oog op de te verwachten files bij de Brennerpas wellicht toch het overwegen waard.

Een ander alternatief is normaalgesproken de Reschenpass, maar ook die gaat dicht en wel vanaf maandag 2 september 2024. Vooralsnog tot eind september tussen 8 en 18 uur op werkdagen, maar van 8 oktober tot medio december 2024 compleet, dus 24 uur per dag en ook in het weekend. Volgend jaar en in 2026 staan er ook werkzaamheden gepland; in totaal gaat het 2 jaar in beslag nemen. Op sommige momenten is de Reschenpass wél open, al dan niet met maar één rijstrook. Maar in feite geldt voor deze route dus: no go.

Elke maand meer zin om te kamperen

De volgende kampeervakantie kan niet snel genoeg beginnen. Tot die tijd krijg je van ons leuke nieuwtjes, kampeertips, campingoverzichten en winacties.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en bereid je optimaal voor op de komende vakantie!