Knaus Azur: opvallende ‘fibreframe’-caravan steelt de show
Knaus, Tabbert en Weinsberg presenteerden hun nieuwe modellen voor kampeerseizoen 2023 in Bad Griesbach, Zuid-Duitsland. Het grootste nieuws? De Knaus Azur, het nieuwe caravan-topmodel, gebouwd met de door robots ondersteunde fibreframe-technologie.
Het meest opvallende nieuws tijdens de persconferentie van het KTG-concern was de terugkeer van de Azur, het topmodel dat een poosje uit beeld was en nu z’n retour maakt met een revolutionaire productiemethode. Andere noviteiten betreffen een supercompacte halfintegraal op basis van de Volkswagen T6.1, een nieuwe serie jeugdige caravans bij Tabbert en de introductie van de Ford Transit bij de campervans van zowel Knaus als Weinsberg.
KNAUS AZUR
De Knaus Azur is het nieuwe topmodel van Knaus, geproduceerd volgens een revolutionaire methode, met een zogenaamd ‘fibreframe’. De Zuid-Duitse firma experimenteerde daarmee al in 2015, in het prototype van de Travelino-caravan die een jaar later als Travelino 2.0 in productie ging. Die fibreframe-technologie bestaat uit zelfdragend caravangeraamte van met polystermatten omwikkelde schuimkernen, waartegen de zijwanden worden gelijmd. Daardoor ontstaat een superstijve, zelfdragende constructie waarbij de ontwerpers meer vrijheid hebben bij het plaatsen van de meubels. Want in tegenstelling tot traditioneel gebouwde caravans dragen de meubels bij de volgens de fibreframe geproduceerde caravans NIET bij aan de constructie. Die revolutionaire bouwwijze leverde de Travelino 2.0 direct de ANWB-titel ‘Caravan van het Jaar’ op, in 2016. Zeven jaar na het allereerste fibreframe-prototype lanceert Knaus z’n nieuwe topmodel: de Azur, waarbij de doorontwikkelde fibreframe-technologie nu in serieproductie wordt toegepast. De caravan verschijnt in eerste instantie leverbaar in drie uitvoeringen en later volgen nog drie indelingen. Tijdens de perspresentatie bekeken we de 500FU, met rondzit en Frans bed, met daarnaast de badkamer. Bijzonder is dat de meubels onder een hoek zijn geplaatst. Dat levert enerzijds meer ruimtegevoel op, maar het scheelt ook bij de afmetingen van het Franse bed: zowel het voeteneind als het hoofdeind konden daardoor breder worden uitgevoerd. Gewaagd is de kleurstelling, met de antracietkleurig plafond en zijwanden. Veel aandacht voor styling in deze caravan dus, wat ook blijkt uit houtkleuren, de witte bankkasten onder de rondzit en het fraaie hoofdeinde van het bed. Prijs van het revolutionaire topmodel in Nederland: vanaf circa 41.500 euro en straks te zien tijdens de Kampeer & Caravan Jaarbeurs (5 t/m 9 oktober) in Utrecht.
TABBERT PEP PANTIGA
Een nieuwe caravanserie bij Tabbert is de Pep Pantiga, waarin je niet direct de traditionele Tabbert kunt herkennen. Het interieur heeft een jong en dynamisch design en opvallend zijn de grote salonramen die veel daglicht naar binnen laten. Van de Pep Pantiga komen er in eerste instantie drie uitvoeringen, waarvan de compacte de compacte 390WD een leuke verschijning is. De caravan is voorzien van een tegen de achterwand opklapbaar bed, een toiletruimte en een keukentje aan de voorzijde. Zodra het opklapbed in de achterwand is verdwenen, resteert er een ruime dinette. De andere twee modellen zijn de 550E (rondzit en enkele bedden) en de 500K, met een stapelbed voor de kinderen en een badkamer over de volle breedte. Alle modellen zijn voorzien van witte, lichtmetalen15″-wielen en handig is de servicemodule die we kennen van Knaus, waarbij achter een serviceluik de watertank en de stroomaansluiting direct toegankelijk zijn. De Pantiga is gebouwd op een Dyonic-chassis dat Knaus samen met chassisfabrikant Knott heeft ontwikkeld en dat uitgevoerd kan worden met een elektronisch stabilisatiesysteem (ETS) plus neuswiel met weegfunctie.
KNAUS OP VOLKSWAGEN
Net zoals bij andere fabrikanten zien we bij de campers dat ook Knaus ook een samenwerking is gestart met Ford en daarnaast de samenwerking met Volkswagen verder intensiveert – eerder bouwde Knaus al campervans op basis van de VW Crafter. Daarmee bouwt Knaus nu dus op maar liefst vijf auto-platformen, want Fiat, Mercedes, Volkswagen en M.A.N. behoorden al tot het portfolio. De samenwerking met VW was er dus al en nu is ook de populaire T6.1 – in Duitsland populair onder de naam ‘Bulli’ – onderdeel van het programma. Op basis van de T6.1 introduceert Knaus de Tourer Van, een zeer compacte halfintegraal die twee versies leverbaar wordt. Op de foto zie je model 500 MQ die nog geen zes meter lang is (588 cm) en is voorzien van een breedtebed dat deels opklapbaar is. Daardoor ontstaat er ruimte voor een volwaardige douche, met 1,90 meter stahoogte. Na het douchen duw je het douchegedeelte omlaag en kan het bed weer worden teruggeklapt. Optioneel is er een schuifbed boven de cabine leverbaar in twee versies (1- of 2-persoons), zodat je met drie of vier mensen op vakantie kunt. Van de Knaus Tourer Van komt er ook een Weinsberg-versie onder de naam X-Cursion Van en bij de introductie tijdens de Kampeer & Caravan Jaarbeurs komen er meteen interessante, met alle mogelijke opties uitgeruste Limited Edition-modellen op de markt.
FORD BIJ WEINSBERG
De samenwerking met Ford noemden we al eerder in deze blog. Die zien we onder meer bij de Weinsberg CaraBus en z’n zusje CaraTour die eerder alleen als Fiat Ducato werden geleverd. Nu kun je dus ook kiezen voor de Ford Transit-variant waarbij vooral de stahoogte opvalt: 205 cm. Die riante stahoogte levert ook extra bergruimte op in de bovenkastjes. Meer ruimte zit er ook onder het bed dat ietsje hoger is dan bij de Fiat-versies. Lange mensen kunnen het bed in een lengte van 203 cm bestellen – de campervan krijgt dan een uitbouw aan de linkerkant van de camper, wat dus extra centimeters oplevert bij het hoofdeind. Beide campervans zijn leverbaar in twee uitvoeringen: de compacte 550MQ (lengte 553 cm) en de bijna zes meter lange 600MQ. Beide versies hebben een ruimte instap bij de schuifdeur en handig is de in de zijkant van de keuken geplaatste compressorkoelkast die daardoor zowel van binnen als van buiten makkelijk toegankelijk is. De wagens hebben dieselverwarming en een boilet aan boord, voor heet water. De op Ford uitgevoerde campervans worden standaard geleverd met 130 pk-motor, optioneel met 155 of zelfs 170 pk, naar wens uit te breiden met 6-traps automaat. Model 550MQ zal in Nederland iets boven de 65.000 euro gaan kosten, zo is de verwachting.
Meer informatie over Knaus vind je hier. Een dealer in jouw omgeving vindt je in de dealerlocator.