Topjaar voor kamperend Nederland

Kamperen is populairder dan ooit. Nooit eerder werden zoveel nieuwe campers verkocht als in 2019 en ook het aantal verkochte caravans steeg in 2019 voor het vijfde jaar op rij. Daarmee blijft Nederland één van de grootste kampeerlanden van Europa.

Het afgelopen jaar was een recordjaar als het gaat om het aantal nieuw verkochte campers. Maar liefst 2.098 kampeerauto’s verlieten de showroom van de dealer, een stijging van 5,2 procent ten opzichte van – ook al een recordjaar – 2018. Ook bij de caravanverkopen werd voor het vijfde jaar op rij een stijging genoteerd. In 2019 werden exact 7.034 nieuwe caravans afgeleverd (+ 6,1 procent). Daarmee is ons land is nog altijd één van de grootste kampeerlanden van Europa, met 555.768 caravans en campers – een aantal dat elk jaar toeneemt.

KAMPEER LIFESTYLE
Terugblikkend op 2019 stelt Leo Diepemaat, voorzitter van de brancheorganisatie KCI (Kampeer & Caravan Industrie) dat het afgelopen jaar ‘turbulent maar succesvol’ was: ‘2019 was opnieuw een jaar waarbij kamperen op een positieve manier over het voetlicht kwam. Op tv, in kranten, magazines en op social media: kamperen staat helemaal op de kaart. Zelfs grote bedrijven als Jumbo, de Staatsloterij en verzekeringsmaatschappijen gebruiken onze kampeerlifestyle in reclame-uitingen om hun producten over het voetlicht te brengen in een sfeer van buiten zijn en genieten van de vrijheid’.

Leo Diepemaat, voorzitter brancheorganisatie KCI

SUCCESVOLSTE BEURS IN 10 JAAR
Diepemaat blikt in zijn nieuwjaarsboodschap terug op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs die in oktober werd gehouden, ‘Dat was de meest succesvolle beurs van de afgelopen 10 jaar, met een recordaantal bezoekers van bijna 50 duizend – een groei van maar liefst 33 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.’ Dat kamperen niet meer weg te denken is als vrijetijdsbesteding blijkt ook uit de verkoopresultaten in 2019 die verschillende records braken bij de caravans en de campers.

GUNSTIG ECONOMISCH KLIMAAT
‘Ook over de verkoop van nieuwe vouwwagens bereiken ons goede geluiden’, stelt de branchevoorzitter, die positief gestemd is over 2020: ‘Belangrijke onruststokers van het afgelopen jaar waren de onduidelijkheden rond de Brexit en de handelsoorlog tussen de VS en China – een handelsoorlog die binnenkort wordt beslecht met het ondertekenen van een nieuw convenant tussen beide partijen en ook qua Brexit is duidelijk dat Boris Johnson zich er terdege van bewust is dat het Verenigd Koninkrijk niet kan zonder handelsverdragen met Europa. Wij voorzien dat daardoor meer rust ontstaat in de wereldeconomie en daarmee een gunstiger handelsklimaat en (nog) meer consumentenvertrouwen. Samen met de historisch lage rente levert dit weer extra kansen op voor onze branche’, aldus Diepemaat.

EERHERSTEL VOOR DIESEL
Een andere ontwikkeling die Diepemaat op de voet volgt, is de manier waarop de regering stuurt op de elektrificatie van het wagenpark. ‘In Den Haag worden serieuze bedragen gereserveerd om elektrische auto’s (EV’s) te stimuleren. Aan de andere kant zien we dat de overheid het gebruik van dieselmotoren afremt. Als brancheorganisatie KCI sluiten we onze ogen zeker niet voor het milieu: kamperen is een van de meest milieuvriendelijke manieren van vakantievieren, zeker als je het afzet tegen cruise- en vliegvakanties. Hoe minder uitstoot, hoe beter en we zien dat ook de auto-industrie zich verder ontwikkelt met EV’s die geschikt zijn voor serieuze aanhangwagengewichten, zoals de onlangs gelanceerde pick-up van Tesla en Volvo’s Polestar. Toch zien we gelukkig ook een voorzichtig eerherstel voor de dieselmotor, waarbij wetenschappers en onderzoekers aantonen dat moderne dieselmotoren onder bepaalde omstandigheden de lucht in vervuilde steden zelfs kunnen zuiveren. We realiseren ons ook dat het nog enige tijd zal duren voor dat besef ook in Den Haag zal doordringen en we zien het als taak voor onze branchevereniging om te blijven wijzen op de voordelen van de moderne dieselmotor. Elektrificatie is zeker niet het enige antwoord om milieudoelstellingen te halen; op de langere termijn zal ook waterstof een rol gaan spelen in de transport- en recreatiesector. Maar tot die tijd mogen de voordelen van de schone dieselmotor – bij het halen van milieudoelstellingen – zéker niet worden onderschat’, aldus de voorzitter van de brancheorganisatie KCI.