Tunnel onder de Westerschelde tolvrij, maar wel maandenlang dicht
De Westerscheldetunnel is sinds eind 2024 vrij van tol voor personen- en kampeerauto’s, maar vanwege een scheur in het beton moet een tunnelbuis binnenkort vier maanden op slot. Ook de Zeelandbrug wordt gerenoveerd, waardoor wellicht een verkeersinfarct dreigt.

Als de Westerscheldetunnel dicht moet, dan komt dat bovenop de maandenlange sluiting van de Zeelandbrug, waardoor de Zeeuwen en bezoekers van de populaire kampeerprovincie erg veel verkeershinder gaan ondervinden. Zo’n tweeëneenhalf jaar geleden is tijdens een onderhoudsbeurt in de oostelijke tunnelbuis een scheur van 30 meter in het beton ontdekt en een breuk van twee meter. De schade bevindt zich bij de uitgang van de tunnel op Zuid-Beverland, in de rijrichting komende vanuit Zeeuws-Vlaanderen. Er is nooit acuut gevaar geweest, maar de breuk en de scheur moeten natuurlijk wel worden gerepareerd en dat kan maanden gaan duren. De tunnelbuis moet daarvoor geheel worden afgesloten en het lijkt onwaarschijnlijk dat de andere buis kan worden gebruikt voor verkeer in twee richtingen. Dat houdt dan automatisch in dat er een omleiding via België moet worden ingesteld om vanuit Zeeuws-Vlaanderen in de rest van de provincie Zeeland (en Nederland) te geraken.
Vier maanden dicht
Er is nog onderzocht of de tunnel open kan blijven tijdens de reparatiewerkzaamheden, maar dat blijkt onmogelijk. De enige oplossing voor duurzaam herstel is om over een lengte van 30 meter een nieuwe betonnen ring aan te brengen die de draagkracht van de bestaande segmenten overneemt. De reparatie is complex en duurt daardoor naar verwachting vier maanden. Het is nog niet bekend wanneer de werkzaamheden precies gaan beginnen, maar volgens de beheermaatschappij Westerscheldetunnel NV -volledig eigendom van de Provincie Zeeland- is dat waarschijnlijk in 2026. Pikant, aangezien ook de Zeelandbrug in de tweede helft van dat jaar in z’n geheel afgesloten wordt.
752 miljoen euro
De Westerscheldetunnel telde in 2024 gemiddeld bijna 24.000 passages per dag. Het bouwen duurde ruim 7 jaar en de kosten voor dit grote project kwamen op 752 miljoen euro, die voor een groot deel door het heffen van tol werden terugverdiend. Met 6,6 kilometer is het de langste verkeerstunnel van Nederland en het diepste punt lig 60 meter onder de zeespiegel. Hij bestaat uit twee tunnelbuizen, de Oostbuis (richting Borssele) en de Westbuis (richting Zeeuws-Vlaanderen). Op 14 maart 2003 is de tunnel geopend en op 30 december 2024 werd de tolheffing afgeschaft voor personenauto’s (inclusief campers) en motorfietsen. Het gedeeltelijk tolvrij worden van de Westerscheldetunnel betekent dat voertuigen in de categorieën 1, 2 en 5 (lager dan drie meter) voortaan zonder tol mogen passeren. Voertuigen in de categorieën 3 en 4 (hoger dan drie meter) blijven wel tol betalen.
Elke maand meer zin om te kamperen
De volgende kampeervakantie kan niet snel genoeg beginnen. Tot die tijd krijg je van ons leuke nieuwtjes, kampeertips, campingoverzichten en winacties.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en bereid je optimaal voor op de komende vakantie!