Wonen in vliegtuigaluminium

Glanzend aluminium, ronde vormen, klinknagels en een stoere naamplaat waar kapitale hoofdletters het woord ‘Airstream’ vormen. Ik kan er niets aan doen, maar ik zit echt achterstevoren achter het stuur als ik zo’n ding voorbij zie komen, twee, misschien drie keer in het jaar.

Werken op een vrachtschip, rechten studeren aan de Stanford University en vervolgens belanden op een tijdschriftenredactie. Wally Byam was bepaald niet iemand van de gebaande paden. En van de bladen rolde hij in de caravans. Bij toeval eigenlijk, zoals al die andere carrièremoves.

Foute bouwtekeningen

Die overstap ging als volgt: zijn klusmagazine publiceerde een artikel met bouwtekeningen voor teardrop caravans. Maar daar zaten zoveel fouten in dat Wally besloot  om zelf zo’n traveltrailer te bouwen. Eerst en vooral om die fouten uit de bouwplannen te halen. Maar het bleef niet bij die ene caravan: het werden er tientallen. In het begin gebruikte hij dunne lagen hout die hij op elkaar lijmde – de voorloper van multiplex. Daarna stapte hij over op het veel lichtere aluminium waarmee ook gemakkelijker ronde vormen gemaakt konden worden: zo ging niet alleen het gewicht, maar ook de luchtweerstand omlaag. Zo ontstond Airstream, de moeder aller caravans… De Tweede Wereldoorlog betekende echter het einde van zijn bedrijf, omdat aluminium vanaf dat moment alleen voor jachtvliegtuigen mocht worden gebruikt. Wally ging vervolgens voor Lockheed werken, waar hij vliegtuigen leerde bouwen. En die kennis van constructietechnieken gebruikte hij toen hij na de oorlog zijn eigen caravanfabriekje opstartte en weer Airstreams ging bouwen. Dat werden tophits en tot op de dag van vandaag worden ze nog steeds gebouwd, grotendeels met dezelfde technieken die Waly Byam destijds toepaste.

Godfathers

Ook in Europa hebben we zulke ‘godfathers’: Arist Dethleffs, Alfred Tabbert, Alexandre Sterckeman en natuurlijk Erwin Hymer, om er maar ‘ns een paar te noemen. Hun passie startte vanuit een visie: buiten zijn, in de natuur, genieten met je gezin. Hun eerste caravan bouwden ze voor eigen gebruik, vaak in een schuurtje achter het huis. En na die caravans volgde een tweede en een derde. Voor familie, vrienden en bekenden. En vervolgens voor al die honderden, duizenden andere enthousiastelingen. Daarmee veroorzaakten ze een compleet nieuwe trend van vrijetijdsrecreatie. En kamperen is nog steeds springlevend. Dat kun je ook zien op onze merkpagina’s waar je per merk meer kunt lezen over hun historie en hoe die van invloed is op de caravanmodellen van vandaag. Fijne vakantie!