Westfalia campers
Het huidige Westfalia Mobil, uit het Duitse Rheda-Wiedenbrück (Noordrijn-Westfalen), begint op 1 oktober 1844 als smederij van Johann Bernhard Knöbel. Er worden paarden beslagen en er worden paardenwagens en koetsen gebouwd. Inmiddels is Westfalia gespecialiseerd in de bouw van campervans.
In 1950 start een langdurige samenwerking met Volkswagen. Onder de naam Westfalia komt voor het model Volkswagen Type 2 een Camping-box beschikbaar. Zo kan een Volkswagenbusje tijdelijk wisselen van bestelwagen tot camper. Later bouwt het bedrijf ook busjes permanent om tot camper. Het bedrijf krijgt van 1964 tot 1973 bekendheid door de bouw van de Volkswagen Fridolin. Na financiële problemen gaat het bedrijf in 1994 verder als Westfalia Van Conversion GmbH. In 2010 wordt het wederom problematisch en volgt een doorstart waarna de Franse Rapido-groep het bedrijf overneemt. Inmiddels is Westfalia Mobil GmbH een succesvol bedrijf dat campers bouwt op basis van Ford, Mercedes, Volkswagen en Fiat.
CAMPERMODELLEN
Eén van de populairste modellen van Westfalia is de Amundsen, leverbaar in verschillende modellen: de korte en wendbare 540D met tweepersoonsbed in de breedte en twee 6-meter modellen met dwars- of langslaper. Een belangrijke andere serie is de Columbus, een ruime campervan met keuze uit drie lengtes tot maximaal 6,40 meter, twee tot vier slaapplaatsen, met keuken en toiletruimte. Gebouwd op een Fiat Ducato en optioneel leverbaar met verwarmde vloer. De Meridian is een campervan op basis van de Ford Transit met hoog dak. De Club Joker is de volgende serie, op basis van de Volkswagen Transporter T6 met hoog dak. Veel leefruimte, drie slaapplaatsen, vier stoelen, keuken, douche en toilet: alles zit erin. Ook leverbaar met een hefdak: dan heet-ie Club Joker City, gebaseerd op de Volkswagen Transporter T6 met korte wielbasis. Andere series zijn de Jules Verne (op Mercedes) en de Kepler (op Volkswagen Transporter T6), beide met hefdak. De Kelsey is een compacte campervan op basis van een Ford Custom en de Jules Verne is een compacte camper op basis van een Mercedes Vito. Dan is er de Westfalia Sven Hedin: premiumcampers met een rijke historie, nu op basis van de MAN TGE. De James Cook van Westfalia is een vierwielaangedreven campervan op Mercedes Sprinter en leverbaar met een hefdak, hoog vast dak of een normaal dak. De Marco Polo is een compacte campervan op basis van een Mercedes met hefdak en verkrijgbaar in drie uitvoeringen. Als laatste noemen we de populaire Westfalia Nugget, leverbaar met een hefdak of een vast hoog dak en gebaseerd op een Ford Transit Custom. De Nugget heeft vijf zitplaatsen en een L-vormige keuken achterin. In de Plus-uitvoering van de Nugget is er een toilet rechtsachter. Van de Nugget is er een Active- en een Trail-uitvoering verkrijgbaar.
Meer info: www.westfalia-mobil.com
Klik hier voor de dealerlocator