Hymer campers

In 1957 bouwt Erwin Hymer z’n eerste caravan en in 1961 ontwerpt hij z’n eerste kampeerauto, de Caravano. In 1976 volgt de Hymermobil 521: een compacte integraal, uitgevoerd met een door Hymer zélf bedacht hefbed, verborgen in het plafond boven de cabinestoelen. Toch staat Erwin Hymer daarmee nog maar aan de wieg van nog veel meer innovaties…

De Venture S van Hymer is één brok innovatie, met onder meer een opblaasbaar slaapdak.

Zo wordt voor de wanden van zijn campers de zogenaamde PUAL-bouwwijze ontwikkeld, bestaande uit schuim van polyurethaan (PU) en een buitenlaag van aluminium (AL). In 1980 worden de merken Eriba (caravans) en Hymer (campers) samengevoegd en later verwerft Erwin Hymer merken als Dethleffs, Bürstner en LMC. Zo ontstaat een van de grootste concerns in de branche: de Erwin Hymer Group. Met de in 1981 geïntroduceerde B-Klasse bereikt het merk wereldfaam. De B-klasse bestaat nog steeds, in diverse uitvoeringen. De campers worden geproduceerd in Bad Waldsee, Duitsland.

De B-klasse Master Line (BML) is Hymers’ topserie bij de integraals en is ook leverbaar als halfintegraal.

CAMPERMODELLEN

We beginnen met de Exsis-serie: die is er in zowel halfintegraal- als integraaluitvoering op Fiat Ducato en beide als indeling met twee enkele bedden. Z’n lichtgewichtconstructie en wendbaarheid maken van de Exsis een prettig rijdende camper. De 580 Pure is een actiemodel van deze Exsis-serie. Op basis van het Mercedes-chassis wordt de Hymer Tramp S gebouwd: een halfintegraal, leverbaar met of zonder hefbed. Waaronder de Tramp S 585 van 7,09 meter lang met een extra brede zijbank in het woongedeelte en achterin twee enkele bedden. Dan zien we de Hymer ML-T: een halfintegraal op Mercedes waarvan enkele uitvoeringen leverbaar zijn met vierwielaandrijving. Vervolgens komt de B-klasse Integraal-serie die stuk voor stuk op een Mercedes Sprinter gebouwd zijn. De B-klasse Modern Comfort (BMC) is in vijf indelingen leverbaar en als BMC White Line – een met accessoires volgestopt actiemodel – in twee indelingen. Dan volgt de topserie van Hymer, de B-Masterline (BML) in vier indelingen op Mercedes Sprinter. Net als de Modern Comfort heeft ook de Masterline voorwielaandrijving, gecombineerd met het hightech Super Light Chassis (SLC) waarin ook composiet is verwerkt. Nieuw voor modeljaar is de revolutionaire introductie van de Hymer Venture S, een vierwielaangedreven compacte halfintegraal op Mercedes Sprinter. Deze Venture S is één brok innovatie met een zonnedek aan de openklapbare achterzijde en een door luchtbalgen uitklapbaar hefdak met daarin twee slaapplaatsen.

Meer info: www.hymer.com/nl
Klik hier voor de dealerlocator