PERSBERICHT: Europees Parlement stemt voor verhoging van maximaal campergewicht met B-rijbewijs
29 februari 2024
Het Europees Parlement heeft zich op 28 februari uitgesproken voor de verhoging van het maximale gewicht van kampeerauto’s, van 3.500 kg naar 4.250 kg voor bestuurders met het reguliere B-rijbewijs. Eerder stemde de Europese Raad in het kader van de Vierde Rijbewijsrichtlijn ook al in met de ruimere mogelijkheden voor camperbezitters. Het besluit is in lijn met de pleidooien van brancheorganisatie Kampeer en Caravan Industrie (KCI).
Naar verwachting wordt de exacte invulling na de aanstaande Europese verkiezingen in juni nader bepaald en de Vierde Europese Rijbewijsrichtlijn zal dan in 2028 van kracht worden. Op basis van het Europese besluit mag een bestuurder in een zwaardere kampeerauto rijden, zodra deze minimaal twee jaar in bezit van rijbewijs B is. Voorzitter Leo Diepemaat van de KCI is verheugd over dit vooruitzicht: “Via onze koepel European Caravan Federation dringen we in Brussel al langer aan op deze aanpassing voor het B-rijbewijs. Campers worden immers alsmaar populairder, maar de eisen op het gebied van veiligheid, duurzaamheid en comfort zorgen ook voor een hoger gewicht. Zonder dat het voertuig wezenlijk anders is –maar wel veiliger en duurzamer– zouden eigenaren dan verplicht een vrachtwagenrijbewijs moeten halen. Dat werpt natuurlijk een enorme barrière op en resulteert in onnodig hoge kosten voor camperbezitters.”
Aantal campers verdubbeld
Momenteel staan er in heel Europa circa 7 miljoen kampeerauto’s, waarvan bijna 200.000 in Nederland. De afgelopen 10 jaar is het aantal campers in ons land nagenoeg verdubbeld. Volgens Diepemaat zijn na de Europese besluitvorming ook nationale overheden nog aan zet: “De Nederlandse overheid kan besluiten om extra maatregelen opleggen, zoals een verplichte cursus of examen voor de camperaars met B-rijbewijs. Wij doen in elk geval een oproep om dit eensgezind en zoveel mogelijk in Europees verband af te stemmen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat buurlanden minimale eisen stellen en Nederland alsnog hoge drempels creëert.”
NOOT VOOR DE REDACTIE:
De Nederlandse Vereniging voor de Kampeer- en Caravanindustrie (KCI) is de branchevereniging van fabrikanten en importeurs van caravans, campers, vouwwagens, (voor-)tenten, accessoires, toebehoren en van toeleveranciers. Voor meer informatie over dit persbericht (en/of beeldmateriaal) kunt u contact opnemen met: Tom Huyskens – typischtom@outlook.com – 06 225 79 229