Een record in Nederland kampeerland: vandaag is de 150.000ste camper op kenteken gezet. Daarmee is het aantal kampeerauto’s in ons land officieel verdubbeld sinds 2011. Avontuur, vrijheid en onafhankelijkheid zijn de belangrijkste drijfveren achter de aankoop van een camper en sinds vorig jaar komt er nog eentje bij: veilig kunnen reizen in coronatijd, met de mogelijkheid om per direct te kunnen vertrekken als een regio op oranje gaat.
Met het bereiken van de magische grens van 150.000 stapelt de campermarkt verkooprecord op record, zo blijkt uit cijfers van de branchevereniging voor de kampeer en caravanindustrie KCI.
CAMPER ALS VEILIG CORONA-ALTERNATIEF
“De populariteit van campers zit al jaren in de lift”, stelt Leo Diepemaat, voorzitter van branchevereniging. “Zo zagen we het afgelopen kwartaal nog een stijging van 28 procent bij de verkoop van nieuwe campers, met zelfs een groei van 44 procent in de maand maart 2021.” Vorig jaar deed corona nog een extra duit in het zakje, toen kampeervakanties het veilige alternatief bleken voor gecancelde vliegreizen, hotelvakanties en cruises.
Leo Diepemaat: “Vorig jaar, met de uitbraak van corona, lag de verkoop twee maanden vrijwel stil. Maar daarna ging het los. We hadden vorig jaar zelfs maanden waarbij de verkoop met 85 procent steeg.”
De vraag naar campers is enorm, zo blijkt uit cijfers van de brancheorganisatie. Veel campermerken plannen al meer dan een jaar vooruit bij de productie van kampeerauto’s. Toch zitten er nog nieuwe campers in de pijplijn naar Nederland. Leo Diepemaat: “Doordat fabrieken hun productiecapaciteit hebben vergroot en camperdealers fors hebben ingekocht zijn er nieuwe campers onderweg naar Nederland. Maar het aanbod is schaars – als je op dit moment aanschafplannen hebt, dan is het advies om niet te lang te wachten. Ook voor een gebruikte camper, want ook die zijn bijna niet aan te slepen: bij de occasion campers werd in het eerste kwartaal van 2021 een plus genoteerd van 34 procent.”
STEEDS MEER JONGEREN
Roadtrips met de camper zijn in korte tijd razend populair geworden. ‘Niet het eindpunt, maar de reis is de bestemming’: een enorm cliché, maar het verklaart wel het succes van de camper. Slow travel, op vakantie gaan in je eigen tempo, met alles aan boord: keuken, bed, badkamer met douche en toilet. Campers hebben drinkwater aan boord, zonnepanelen zorgen voor de stroomvoorziening en je kunt overnachten op campings of op een van de tienduizenden speciale camperovernachtingsplekken bij dorpjes, steden, jachthavens en soms zelfs restaurants. In coronatijd kun je een veelvoud aan anderhalve meters afstand houden en doordat campers selfsupporting zijn, ben je niet afhankelijk voor voorzieningen ‘aan de wal’. Van alle campers is exact twee derde (66 procent) in het bezit van 56-plussers. Het aandeel jongeren dat een camper in bezit, groeit. Zo is binnen de groep 26-35 jaar het camperbezit in 2020 met bijna 24 procent toegenomen.