Persberichten
06 april 2022
Verkoop caravans naar hoogste niveau in 10 jaar
De verkoop van nieuwe caravans bereikte in het eerste kwartaal van 2022 het hoogste niveau in de laatste 10 jaar. De verkoop van gebruikte caravans door de vakhandel is in het eerste kwartaal van 2022 volgens de cijfers van Kampeer & Caravan Industrie (KCI), BOVAG en RDC naar een absoluut recordniveau van 3.411 exemplaren gegroeid.
Met 1.634 exemplaren werd in de eerste drie maanden van 2022 het hoogste aantal nieuwe caravans in een eerste kwartaal afgeleverd sinds 2012. De stijging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar bedroeg ruim 6 procent.
Kampeerauto’s
Het aantal nieuwe campers dat in het eerste kwartaal werd geregistreerd, daalde van 668 vorig jaar naar 574 in 2022, oftewel een min van 14 procent. Evenals in de autobranche, hebben ook camperfabrikanten -als afnemers van de autobouwers- te kampen met leveringsproblemen als gevolg van wereldwijde logistieke uitdagingen, chiptekorten en de oorlog in Oekraïne.
Tweedehands caravans
Sinds RDC op maandbasis deze gegevens rapporteert (2007) werden er niet zoveel leveringen van tweedehands caravans gerapporteerd. Ten opzichte van de eerste drie maanden van 2021 werden er 8 procent meer caravanoccasions afgeleverd. In de maanden januari en februari bedroeg de stijging respectievelijk 26 en 16 procent, terwijl de verkoop afgelopen maart in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar 4 procent daalde. Tussen particulieren onderling werden in het eerste kwartaal nagenoeg hetzelfde aantal tweedehands caravans verhandeld als een jaar geleden in de eerste drie maanden: 6.043 stuks destijds tegen 5.992 dit jaar.
Camperoccasions
Evenals de afzet van gebruikte caravans noteerde de vakhandel ook bij de verkoop van tweedehands kampeerauto’s een absoluut record. In de maanden januari, februari en maart van dit jaar werden er voor het eerst meer dan 4.000 occasions in een eerste kwartaal van een kalenderjaar afgeleverd. De verkoop steeg van 3.802 exemplaren vorig jaar naar 4.079 afgelopen kwartaal, oftewel een plus van ruim 7 procent. Net als bij de caravanoccasions pluste de vakhandel in januari en februari -met respectievelijk 25 en 27 procent-, terwijl de verkoopaantallen in maart 13 procent lager lagen dan in dezelfde maand een jaar geleden. De handel in camperoccasions tussen particulieren onderling steeg in het eerste kwartaal van 2022 met bijna 2,5 procent tot 3.956 transacties. Het is nooit eerder in een eerste kwartaal voorgekomen dat er meer tweedehands kampeerauto’s via de vakhandel werden verkocht dan dat er tussen particulieren onderling werden verhandeld.
————————————————————————————————————————————
28 maart 2022
Ruim 100.000 Tenttrailers
De verkopen van vouwwagens, voortaan ook steeds vaker ‘tenttrailer’ genoemd, gaan door het plafond. Van 2019 naar 2020 steeg de verkoop nog met 10%, echter afgelopen jaar werd een record bereikt met een stijging van maar liefst +24%. Zo blijkt uit cijfers van de branchevereniging voor de Kampeer en Caravan Industrie (KCI).
“Kamperen was nog nooit zo populair” meldt Hans Louwers van KCI. “We tellen nu zo’n 100.000 vouwwagens in Nederland, voeg dat samen met 425.000 caravans en ruim 165.000 campers, dan heb je het over een hele vloot kampeermiddelen die in bezit zijn van Nederlandse kampeerders. En dan hebben we de vele kleine en grote kampeertenten en daktenten nog niet eens meegeteld. Een absoluut record..!!”, aldus Louwers.
Duurzaam
Waarom zijn de vouwwagens ineens zo populair? “Kamperen zit sowieso in de lift de afgelopen jaren, daar profiteert ook de vouwwagen van mee. Maar deze vorm van kamperen past ook perfect bij de verduurzaming van het autowagenpark” legt Louwers uit. “Hybride en elektrische trekauto’s kunnen eenvoudig zo’n lichte vouwwagen trekken en door zijn stroomlijn vangt hij ook nog eens weinig wind. Ideaal dus voor het steeds groener wordende wagenpark.”
Hippe Tenttrailer
Maar waarom worden de vouwwagens nu ineens ook tenttrailers genoemd? “Tsja, we zien veel innovaties binnen deze vorm van kamperen. In het verleden was je bijvoorbeeld nog wel eens een middag bezig om alles op te bouwen en alle haringen in de grond te timmeren. Terwijl je nu al vouwwagens hebt die je in vijf minuten opzet. Daarnaast zie je steeds meer goed slaapcomfort, gewichtsbesparing en mooie designs. Kortom, bij zoveel innovatie binnen korte tijd past ook een trendy naam, vandaar tenttrailer. Ze zijn gewoon echt hip en happening..!!”
————————————————————————————————————————————
18 januari 2022
Records stapelen…
Het jaar 2021 stapelde record op record. Nog nooit reden er bijvoorbeeld zoveel caravans en campers in Nederland rond, de teller staat momenteel op 588.432 kampeermiddelen (424.582 caravans en 163.850 campers).
Ook het aantal afgeleverde kampeerauto’s was nog nooit zo hoog, in totaal werden er in 2021 maar liefst 3.164 nieuwe campers op naam gesteld (29% meer dan in 2020). En ook op gebied van nieuwe caravans was dit het beste jaar sinds de afgelopen 10 jaren. Exact 8.562 nieuwe caravans werden er in 2021 in Nederland afgeleverd aan kampeerders (23% meer dan in 2020). Gemiddeld groeide de markt voor nieuwe kampeermiddelen in Nederland met +24,6%. Dit alles blijkt uit recente cijfers van KCI (branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie).
Europa
In Europa zien we eveneens groei. Daar steeg het aantal nieuwe caravans en campers samen met +8%. In absolute aantallen spreken we dan over 254.000 kampeermiddelen, ook dat is het hoogste aantal in Europa ooit (77.000 caravans en 177.000 campers).
————————————————————————————————————————————
05 oktober 2021
Verkoop van caravans en campers verbreekt record
In de eerste drie kwartalen van 2021 werden 7.869 nieuwe caravans geregistreerd. Dat is het hoogste aantal in de laatste tien jaar, zo blijkt uit de gegevens van Kampeer en Caravan Industrie (KCI), BOVAG en dataleverancier RDC. Aan de vooravond van de Kampeer en Caravan Jaarbeurs in Utrecht blijkt daarnaast dat er met 2.785 registraties meer nieuwe campers dan ooit tevoren werden verkocht in Nederland.
Het aantal verkochte nieuwe caravans tot en met september ligt ruim een kwart boven het verkoopniveau van de eerste negen maanden in 2020, toen 6.276 exemplaren de showrooms verlieten. Afgelopen augustus werd al het totaal van heel 2020 overtroffen, waarin de verkoopteller op 31 december stond op 6.952 stuks. De verkoop van nieuwe campers boekt record op record; het jaartotaal van 2.412 registraties in 2020 werd al in de eerst acht maanden van 2021 gerealiseerd en na drie kwartalen prijken er 2.785 verkochte exemplaren in de statistieken. Dat is een stijging van bijna 27 procent ten opzichte van de eerste drie kwartalen van vorig jaar. Nooit eerder werden er zoveel nieuwe kampeerauto’s verkocht.
Kamperen en corona
De redenen voor de populariteit van caravans en campers zijn evident: als gevolg van corona hebben heel veel mensen het kamperen (her)ontdekt. In plaats van een verre vliegreis richting een hotel is een kampeervakantie met eigen caravan of camper een aantrekkelijk alternatief gebleken. Het betekent niet alleen reizen en verblijven in de eigen bubbel, maar ook genieten van het buitenleven, de vrijheid om te gaan en staan waar men wil en optimale flexibiliteit in het geval van aangescherpte coronamaatregelen of reisadviezen. Naast de grote vraag naar nieuwe exemplaren, ziet de vakhandel ook de markt voor tweedehands caravans en campers groeien. Dit jaar werden er tot en met september 13.027 caravanoccasions aan consumenten verkocht -oftewel 6,5 procent meer dan een jaar eerder- en 13.462 gebruikte kampeerauto’s (plus 20 procent).
Kampeer en Caravan Jaarbeurs
Voor het eerst in 585 dagen vindt er met de Kampeer en Caravan Jaarbeurs weer een regulier groot consumentenevenement plaats in de Utrechtse Jaarbeurs. Van woensdag 6 tot en met zondag 10 oktober worden tienduizenden bezoekers verwacht die bij zo’n 120 exposanten terecht kunnen voor informatie, workshops en de nieuwste trends op het gebied van kamperen. Fabrikanten uit binnen- en buitenland tonen in Utrecht de nieuwste caravans, voortenten, kampeerauto’s, vouwwagens, kampeer- en daktenten.
————————————————————————————————————————————
27 april 2021
Record..!! 150.000 campers in Nederland
Een record in Nederland kampeerland: vandaag is de 150.000ste camper op kenteken gezet. Daarmee is het aantal kampeerauto’s in ons land officieel verdubbeld sinds 2011. Avontuur, vrijheid en onafhankelijkheid zijn de belangrijkste drijfveren achter de aankoop van een camper en sinds vorig jaar komt er nog eentje bij: veilig kunnen reizen in coronatijd, met de mogelijkheid om per direct te kunnen vertrekken als een regio op oranje gaat.
Met het bereiken van de magische grens van 150.000 stapelt de campermarkt verkooprecord op record, zo blijkt uit cijfers van de branchevereniging voor de kampeer en caravanindustrie KCI.
CAMPER ALS VEILIG CORONA-ALTERNATIEF
“De populariteit van campers zit al jaren in de lift”, stelt Leo Diepemaat, voorzitter van branchevereniging. “Zo zagen we het afgelopen kwartaal nog een stijging van 28 procent bij de verkoop van nieuwe campers, met zelfs een groei van 44 procent in de maand maart 2021.” Vorig jaar deed corona nog een extra duit in het zakje, toen kampeervakanties het veilige alternatief bleken voor gecancelde vliegreizen, hotelvakanties en cruises.
Leo Diepemaat: “Vorig jaar, met de uitbraak van corona, lag de verkoop twee maanden vrijwel stil. Maar daarna ging het los. We hadden vorig jaar zelfs maanden waarbij de verkoop met 85 procent steeg.”
De vraag naar campers is enorm, zo blijkt uit cijfers van de brancheorganisatie. Veel campermerken plannen al meer dan een jaar vooruit bij de productie van kampeerauto’s. Toch zitten er nog nieuwe campers in de pijplijn naar Nederland. Leo Diepemaat: “Doordat fabrieken hun productiecapaciteit hebben vergroot en camperdealers fors hebben ingekocht zijn er nieuwe campers onderweg naar Nederland. Maar het aanbod is schaars – als je op dit moment aanschafplannen hebt, dan is het advies om niet te lang te wachten. Ook voor een gebruikte camper, want ook die zijn bijna niet aan te slepen: bij de occasion campers werd in het eerste kwartaal van 2021 een plus genoteerd van 34 procent.”
STEEDS MEER JONGEREN
Roadtrips met de camper zijn in korte tijd razend populair geworden. ‘Niet het eindpunt, maar de reis is de bestemming’: een enorm cliché, maar het verklaart wel het succes van de camper. Slow travel, op vakantie gaan in je eigen tempo, met alles aan boord: keuken, bed, badkamer met douche en toilet. Campers hebben drinkwater aan boord, zonnepanelen zorgen voor de stroomvoorziening en je kunt overnachten op campings of op een van de tienduizenden speciale camperovernachtingsplekken bij dorpjes, steden, jachthavens en soms zelfs restaurants. In coronatijd kun je een veelvoud aan anderhalve meters afstand houden en doordat campers selfsupporting zijn, ben je niet afhankelijk voor voorzieningen ‘aan de wal’. Van alle campers is exact twee derde (66 procent) in het bezit van 56-plussers. Het aandeel jongeren dat een camper in bezit, groeit. Zo is binnen de groep 26-35 jaar het camperbezit in 2020 met bijna 24 procent toegenomen.
————————————————————————————————————————————
04 oktober 2020
2020 opnieuw topjaar caravan- en camperverkoop
Het topjaar voor de kampeer- en caravanbranche duurt voort, ondanks de coronacrisis. De verkoop van nieuwe caravans en campers groeide in september fors ten opzichte van diezelfde maand in 2019. Afgelopen maand werd een plus gerealiseerd van 19 procent bij de nieuw verkochte caravans, bij de campers was dat zelfs 63 procent. De economische impact van de Europese kampeersector is onlangs berekend op 55 miljard euro per jaar.
Kamperen zit – ondanks de coronacrisis – fors in de lift, zo blijkt uit gegevens van de branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI). Ook de verkoop van tenten, vouwwagens en kampeeraccessoires groeit, waarbij de verkoop van de populaire daktenten dit jaar zelfs is verdubbeld. Daarmee scoort 2020 tot en met het derde kwartaal nú al betere verkoopcijfers dan heel 2019; een jaar waarin overigens ook alle records werden gebroken.
Nederland in top 4 van Europa
Met een rijdend wagenpark van 566.998 caravans en campers staat Nederland op een vierde plaats in een lijst van 15 landen binnen Europa. Alleen Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië gaan ons land nog voor in de ranglijst. Gemeten naar het aantal inwoners prijkt Nederland echter op de eerste plaats, met de hoogste caravan- en camperdichtheid per 1000 inwoners.
55 miljard euro per jaar
Uit recent Europees onderzoek van ECF (European Caravan Federation) wordt duidelijk dat het economisch belang van de Europese kampeersector goed is voor een bedrag van € 55 miljard per jaar. Dat bedrag behelst de verkoop van nieuwe en gebruikte kampeermiddelen, onderhoud, reparatie en accessoires (€ 31,5 miljard), aangevuld met € 23,4 miljard aan bestedingen van kampeerders op en rond de camping, tijdens 416 miljoen Europese campingovernachtingen en 78 miljoen overnachtingen op onder meer camperplekken. Europa telt ruim 5,4 miljoen caravans en campers.
Oktober Kampeermaand
In Nederland bedraagt de bruto omzet van de kampeerindustrie (verkoop en onderhoud van nieuwe en gebruikte kampeermiddelen) € 2,3 miljard, een bedrag dat jaar na jaar nog altijd stijgt. Een aanzienlijk deel van dat bedrag wordt gerealiseerd in het najaar. Dat is namelijk het moment waarop kampeerders een nieuwe caravan, camper of vouwwagen bestellen, waarna deze in de winter geproduceerd wordt, zodat ze in de lente van het nieuwe jaar kunnen worden afgeleverd. Traditioneel geeft de jaarlijkse Kampeer & Caravan Jaarbeurs in oktober het startschot van het nieuwe productseizoen. Door corona schuift de grootste kampeerbeurs van Nederland door naar 2021 en vindt het jaarlijkse kampeerfeest – met tientallen primeurs en nieuwe modellen – nu plaats bij meer dan 160 dealers en kampeerbedrijven in het hele land; zo blijft oktober toch dé kampeermaand van Nederland.
————————————————————————————————————————————
17 juni 2020
KCI lanceert eigen tv-programma: Camp-to-Go
Genieten van de gezonde buitenlucht, van avonturen in de omgeving en van elkaar. Dat is kamperen. Op RTL4 gaan verschillende families en stelletjes dat uitproberen bij ‘Camp-to-Go’, het nieuwe kampeer tv-programma. En misschien ben jij wel een van de hoofdrolspelers!
In 2001 nam de branchevereniging Kampeer en Caravan Industrie (KCI) het initiatief voor een eigen tv-programma: Campinglife. Bijna twintig jaar later komt diezelfde branchevereniging met een nieuw kampeerprogramma: Camp-to-Go. Ook weer op zaterdag, ook weer op RTL4 en ook weer met dezelfde presentator, ‘Mister Camping’ Sander Janson.
Nieuw tv-format
Camp-to-Go is een nieuw tv-format en niet te vergelijken met andere kampeerprogramma’s. Tijdens acht afleveringen zullen 24 gezinnen en koppels voor het eerst kennismaken met kamperen. In een caravan, vouwwagen, camper en (dak)tent. Tijdens een korte kampeervakantie op een van de Nederlandse campings ervaren de nieuwe kampeerders hoe leuk het campingleven is tijdens de Nederlandse zomer. Een deel van de tv-beelden wordt door de kampeerders zelf gefilmd, zodat de kijkers de kampeerervaringen van binnenuit kunnen meebeleven.
Branchebrede samenwerking
In het nieuwe tv-programma komt ook allerlei kampeer- en productnieuws voorbij, door een unieke samenwerking tussen fabrikanten, importeurs, dealers en accessoireleveranciers. “Door de positieve reacties uit de kampeersector werd al snel duidelijk dat er veel animo is voor dit nieuwe tv-format,” vertelt Hans Louwers van branchevereniging KCI. “We waren voor het programma op zoek naar 24 kampeermiddelen en dat was binnen een week geregeld. Er is participatie vanuit 17 verschillende merken en fabrikanten. En daarbij hebben we ook ondersteuning vanuit ANWB, ACSI en de NKC, Europa’s grootste camperclub. Camp-to-Go kun je daarom gerust een branchebreed tv-initiatief noemen – daar wil gewoon niemand in ontbreken,” aldus een enthousiaste Hans Louwers. “Je kunt je overigens nog aanmelden als deelnemer want het casten van kandidaten is nog maar net begonnen.”
Aanmelden doe je op www.camp-to-go.nl/tv
De eerste aflevering van ‘Camp-to-Go’ wordt uitgezonden op zaterdag 28 november 2020 en het programma loopt door tot halverwege januari 2021. Meer informatie over het nieuwe tv-programma vind je op www.camp-to-go.nl/tv
————————————————————————————————————————————
03 juni 2020
Kamperen in Coronatijd, populairder dan ooit
De verkoop van caravans en campers is de afgelopen maand juni zó snel gegroeid dat de kampeerbranche de coronamisère alweer bijna te boven is. In juni werden er 394 nieuwe campers geregistreerd, dat is 84 procent méér dan in diezelfde maand vorig jaar. Ook de verkoop van nieuwe caravans zit weer volop in de lift, met een groei van 25 procent in juni, ten opzichte van juni 2019. Dat blijkt uit cijfers van de branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI).
“De succesvolle junimaand maakt op campergebied het volledige eerste halfjaar van 2020 goed. Ondanks de dramatische coronaperiode lopen we nu nog slechts 2 procent achter op 2019, het meest succesvolle camperjaar ooit,” aldus Leo Diepemaat, voorzitter van de brancheorganisatie KCI. “Door de corona-ontwikkelingen was het in april en mei rustiger in de dealershowrooms en de Europese fabrieken, waar onze kampeermiddelen gebouwd worden, zijn zelfs een aantal weken op slot geweest. Maar nu trekt de markt weer volledig aan, zo blijkt uit de verkoopstatistieken. Door de coronapandemie ontdekken ook nieuwe kampeerders de voordelen van het vrije buitenleven: nergens anders is de anderhalvemetersamenleving beter toe te passen dan op de camping. Vakanties met een caravan, vouwwagen, tent of camper zijn nog nooit zo populair geweest als in deze coronaperiode.”
De groeiende populariteit van kamperen is ook terug te zien in de verkoopcijfers van gebruikte caravans en campers. Die namen met bijna 40 procent toe in juni. Daarmee komt het totaalaantal geregistreerde kampeermiddelen op 562.126 caravans en campers. “We hebben in Nederland nog nooit zoveel kampeermiddelen in gebruik gehad,” besluit KCI-voorzitter Leo Diepemaat.
————————————————————————————————————————————
06 mei 2020
Kamperen wordt de zomervakantie van 2020
De anderhalvemetersamenleving houdt Nederland de komende maanden nog in z’n greep, maar voorzichtig beginnen we ook na te denken over de zomervakantie. Vliegvakanties en luxe cruises kunnen nog niet vanwege Code Oranje en voor trips naar Spanje of Italië staat lang niet iedereen te trappelen. Het alternatief: kamperen in eigen land! En dat kun je zo luxe maken als je zelf wilt.
Nederland kent naar schatting al zo’n 3,5 miljoen kampeerders, maar daar komen er de komende maanden nog wel wat bij. Dat is de verwachting van Hans Louwers, woordvoerder van de branchevereniging KCI (Kampeer & Caravan Industrie) waarin fabrikanten en importeurs van tenten, vouwwagens, caravans, campers en kampeeraccessoires zijn verenigd. “Vrijwel alle campings zijn weer open en kamperen in Nederland is veilig”, stelt Louwers, “Je gaat op pad met je eigen spullen en je hebt alles zelf aan boord. Premier Rutte zei het duidelijk aan het slot van de persconferentie, “voor verre reizen geldt Code Oranje, maar vanaf 1 juli mag het sanitair op de campings weer open, dus in Nederland zelf kun je weer uit de voeten”.
Veilig op reis
Kampeervakanties met de caravan, camper, tent en vouwwagen zijn de veiligste manieren van vakantievieren, stelt Louwers: “Je zit niet hutjemutje met onbekende mensen in een vliegtuig of touringcar, je hoeft nergens aan te schuiven in de rijen voor een buffet, en je bent van niemand afhankelijk als het gaat om eten, drinken, toiletbezoek of douche. Kampeerders hebben juist volop mogelijkheden om afstand te houden: op de camping sta je minimaal tien, vijftien meter uit elkaar. Daarbij komt dat de caravan of camper een veilige reiscapsule is met alle noodzakelijke voorzieningen aan boord. Je eigen bed, je eigen keuken, je eigen sanitaire voorzieningen. Maar ook als je met tent of vouwwagen op vakantie gaat ben je behoorlijk zelfvoorzienend met je draagbare toilet en portable douche. En anders kies je voor een campings met privésanitair – een prettig gevoel.”
Duidelijk meer vraag
In de showrooms en kampeerwinkels is meer vraag naar kampeermiddelen met eigen sanitair. Op Marktplaats is er in de maanden maart en april tussen 450.000 en 490.000 keer gezocht op het woord ‘camper’. Daarmee staat deze zoekterm in de top-3 van meest populaire zoekwoorden in Nederland. Kamperen had sowieso al de wind in de rug: in het eerste kwartaal van dit jaar steeg bijvoorbeeld het aantal nieuw verkochte kampeerauto’s met ruim 21 procent. De afgelopen jaren groeide het aantal caravans en campers samen door naar een recordaantal van ruim 557.000. “Daarmee is Nederland nog altijd, samen met Zweden, marktleider op gebied van de hoogste caravandichtheid in de wereld”, aldus Louwers, die voor de komende zomervakantie een grote vraag verwacht naar het huren van onder meer campers en caravans.
Nederland kampeerland
Kamperen in Nederland lijkt een trend te worden voor de zomervakantie van 2020. Daarbij komt dat ons land een prachtig vakantieland is, vol verrassende bestemmingen. Daarnaast beschikt Nederland over de beste campings van Europa, een groot aantal zelfs met privésanitair op de kampeerplaatsen. Hans Louwers: “Wel doe je er goed aan vooraf te informeren naar de mogelijkheden en meestal is – ook met camper en caravan – een reservering noodzakelijk, zodat de camping je verblijf kan voorbereiden. Daardoor ontstaat er geen onverwachte toeloop aan mensen, bijvoorbeeld bij de campingreceptie. “Kamperen in Nederland wordt dé zomervakantie van 2020!”
————————————————————————————————————————————
04 januari 2020
2019: Jaarrecord verkopen kampeerauto’s
Nog nooit werden er zoveel nieuwe campers afgeleverd dan in het afgelopen jaar. Maar liefst 2.098 nieuwe kampeerauto’s werden er in Nederland in 2019 geregistreerd.
Dat is een stijging van 5,2% ten opzichte van 2018. Aldus cijfers van de Kampeer & Caravan Industrie (KCI). Koplopers in verkoop zijn de merken Adria en Hymer.
Naast de camper maakte ook de caravan weer een prima jaar door. Voor het vijfde jaar op rij werd ook hier een stijging genoteerd. In Nederland, nog altijd één van de grootste caravan landen van Europa, werden in 2019 exact 7.034 nieuwe caravans afgeleverd. Een stijging van 6,1% ten opzichte van het jaar 2018.
In totaal bezitten we als Nederlanders nu 555.768 caravans en campers. Een aantal dat nog jaarlijks toeneemt. De KCI verwacht ook voor 2020 opnieuw een licht stijgende markt.
————————————————————————————————————————————
14 oktober 2019
Kampeer & Caravan Jaarbeurs 2019 trekt 33,6% meer kampeerliefhebbers
Grootste kampeerevent van Nederland bevestigt met bijna 50.000 bezoekers populariteit kamperen
Op zondagmiddag 13 oktober 2019 begroette de Kampeer & Caravan Jaarbeurs de 48.276-ste bezoeker. Daarmee realiseerde de Jaarbeurs een groei van 33,6% procent ten opzichte van de beurs in 2018 en gaat editie 2019 de boeken in als de meest succesvolle van de laatste tien jaar. “Kamperen is populairder dan ooit en dat zien we ook terug in het aantal bezoekers”, aldus Judith Röling, beursmanager van het grootste kampeerevent van Nederland.
Tijdens de 2019-editie van de Kampeer & Caravan Jaarbeurs waren er tientallen primeurs te zien op het gebied van caravans, campers, vouwwagens, tenten en accessoires. Daarnaast waren er tijdens het grootste kampeerevent van Nederland veel workshops en presentaties, onder meer voor beginnende camperaars. Het aantal kampeerauto’s groeit namelijk fors, zo blijkt uit de cijfers van de brancheorganisatie KCI (Kampeer & Caravan Industrie). “In totaal rijden er in Nederland nu zo’n 130.000 campers rond, meer dan een verdubbeling in 10 jaar”, aldus Leo Diepemaat, voorzitter van de brancheorganisatie. Ook de verkoop van nieuwe caravans zit in de lift: alleen al in de maand september werden er 21 procent meer verkocht dan in diezelfde maand vorig jaar. Daarmee steeg het aantal kampeermiddelen naar een nieuw Nederlands record: 555.789 caravans en campers.
Nederland is een écht kampeerland: ruim 66 procent van de Nederlanders heeft wel eens gekampeerd, zo blijkt uit onderzoek. De ANWB becijferde dat ons land inmiddels 3,5 miljoen actieve kampeerders telt. De kampeerhype gaat deze maand door, want oktober is kampeermaand bij de dealers, die deze maand soms zelfs op zondag geopend zijn. Kijk op camp-to-go.nl voor een overzicht van alle dealers in Nederland.
————————————————————————————————————————————
08 oktober 2019
Ruim 20 procent meer caravans verkocht
De camping is en blijft een populaire vakantiebestemming voor Nederlanders. Dat stelt KCI na publicatie van de kwartaalcijfers over de verkoop van nieuwe caravans en kampeerauto’s. Zo steeg de verkoop van nieuwe caravans van afgelopen maand met maar liefst 21 procent ten opzichte van september vorig jaar.
“De kampeerbranche zit alweer een aantal jaren op rij in de lift”, stelt Leo Diepemaat, voorzitter van de brancheorganisatie KCI (Kampeer & Caravan Industrie). “Ook in 2019 zien we de groei doorzetten, tot en met het derde kwartaal groeit de caravanmarkt in Nederland met 4,2 procent en de kampeerauto’s plussen met 3,1 procent.” Met name de kampeerauto blijft records breken, zo blijkt uit de cijfers van de brancheorganisatie. Diepemaat: “Dit jaar zullen we in één jaar tijd meer dan 2.000 nieuwe campers in Nederland registreren. Zoveel nieuwe kampeerauto’s hebben we in Nederland nog nooit in één jaar afgeleverd.”
Ook het totaalaantal campers in Nederland blijft groeien en dit aantal is zelfs de afgelopen 10 jaar verdubbeld. Kamperen is en blijft populair en dat zien we ook in Utrecht tijdens de Kampeer & Caravan Jaarbeurs (9 t/m 13 oktober 2019). Nooit eerder werden er op het grootste kampeerevent van de Benelux zoveel nieuwe campers en caravans getoond. Ook dit is een duidelijk gevolg van de toenemende populariteit van kamperen.
Opvallend Noord-Oost en Zuid-West Nederland
Uit de statistieken blijkt dat inwoners uit Noord-Brabant, Zuid-Holland en Gelderland de meeste caravans en campers bezitten. Toch zien we nu een opvallende groei uit Noordoost-Nederland. De provincies Groningen (+14,4 procent), Drenthe (+13,5 procent) en Overijssel (+11,9 procent) laten alle drie een stevige groei zien in de verkoop van nieuwe kampeermiddelen in de afgelopen 9 maanden. Ook in het zuidwesten scoort de provincie Zeeland een prima groei met +10,6 procent in de verkopen van nieuwe caravans en nieuwe campers.
————————————————————————————————————————————
06 juli 2018
Recordaantal caravans en campers in Nederland.
Volgens de officiële cijfers van brancheorganisaties BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI) telt ons land bij aanvang van de zomervakanties voor het eerst meer dan 550.000 caravans en campers. Op peildatum 1 juli 2018 stonden de tellers op 437.442 caravans en 115.359 kampeerauto’s.
552.000 kampeermiddelen in de startblokken voor de zomervakantie
“Nog nooit hadden de Nederlanders zoveel kampeermiddelen in bezit”, aldus Hans Louwers, secretaris van de Kampeer & Caravan Industrie (KCI). “En dan tellen we nog enkel de gekentekende caravans en campers. Als we daar ook nog de lichte caravans zonder eigen kenteken, de vouwwagens en ook alle tenten bij tellen, dan komen we naar schatting uit op een aantal van ruim anderhalf miljoen kampeermiddelen.”
Nederland Kampeerland
De verkoop van nieuwe campers steeg dit jaar tot en met juni met 16,1 procent ten opzichte van het eerste halfjaar 2017, tot 1.461 exemplaren. De caravanverkoop bleef stabiel in vergelijking met het voorgaande jaar. Qua aantal caravans per hoofd van de bevolking zijn we samen met Zweden Wereldwijd koploper. Het aantal kampeerauto’s in Nederland is de afgelopen tien jaar verdubbeld en ook vouwwagens zijn weer helemaal terug van weggeweest met een groei van ruim 22% in 2017. We zijn en blijven een op-en-top kampeerland.
————————————————————————————————————————————
04 januari 2018
Meer caravans, campers en vouwwagens verkocht.
De verkopen van nieuwe caravans stegen in 2017 met 9,1 procent en de afzet van nieuwe kampeerauto’s groeide 22,7 procent ten opzichte van 2016. Het aantal nieuwe vouwwagens nam toe met 22,1 procent, zo blijkt uit cijfers van K.C.I.
Het aantal verkochte caravans bedroeg dit jaar 6.699. Dat zijn ruim 550 nieuwe caravans -oftewel 9,1 procent- meer dan in kalenderjaar 2016, toen er 6.143 exemplaren waren verkocht. Qua campers wordt het jaar afgesloten met 1.751 verkopen en dat betekent na 2008 (met 1.803 stuks) het beste jaar ooit voor de afzet van nieuwe kampeerauto’s en bijna een kwart meer dan in 2016.
Vouwwagens
K.C.I. heeeft nu ook voor het eerst de vouwwagenmarkt in beeld kunnen brengen en daaruit blijkt dat er dit jaar 1.981 nieuwe vouwwagens of “tenttrailers” zijn verkocht, tegen 1.623 stuks in 2016. De best verkochte merken in dit segment zijn Cabanon, Trigano en het in Nederland geproduceerde Holtkamper.
Meer kampeervakanties
Afgelopen jaar berichtten de onderzoekbureaus CBS, NBTC, NRIT en NIPO bovendien dat het aantal kampeervakanties van Nederlanders vorig jaar is gestegen, zowel in eigen land als in het buitenland, tot respectievelijk 4,2 en 2,9 miljoen.
————————————————————————————————————————————–
10 oktober 2017
Aantal nieuwe caravans en campers groeit fors.
Aan de vooravond van de Kampeer & Caravan Jaarbeurs in Utrecht blijkt dat de verkoop van nieuwe caravans en campers dit jaar een stevige groei doormaakt. Het aantal verkochte caravans steeg in de eerste drie kwartalen met 6,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en de camperverkoop pluste met maar liefst 21,2 procent, zo blijkt uit de cijfers van BOVAG en KCI (Kampeer & Caravan Industrie).
Inmiddels zijn er dit jaar tot en met september 1.632 nieuwe kampeerauto’s verkocht en dat is meer dan in elk van de hele kalenderjaren sinds 2008. De teller qua nieuwe caravans staat tot en met het derde kwartaal dit jaar op 6.108. Afgelopen september noteerde de caravanverkoop een groei van 35,3 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2016, terwijl de afzet van nieuwe campers vorige maand met 27,3 procent steeg. De gecombineerde verkoopaantallen van caravans en kampeerauto’s stijgen nu al 11 kwartalen op rij.
Uitverkocht
De jaarlijkse Kampeer & Caravan Jaarbeurs in Utrecht start op woensdag 11 oktober en duurt tot en met zondag 15 oktober. Alle vierkante meters expositieruimte zijn uitverkocht en niet eerder hebben er zoveel caravans, kampeerauto’s, tenten en vouwwagens in de Jaarbeurs gestaan. Bezoekers kunnen zelf proefritten maken in campers en trekauto’s met caravan, er is een speciaal plein met innovaties op kampeergebied en het is zelfs mogelijk voor bezoekers om naast de Jaarbeurs te kamperen op een speciale camping. De gemeente Utrecht heeft voor het eerst toestemming verleend voor deze camping en inmiddels zijn er al ruim 650 boekingen genoteerd.
————————————————————————————————————————————–
12 juli 2017
Ruim 16 procent meer nieuwe campers en 4 procent meer nieuwe caravans verkocht
In het eerste halfjaar van 2017 werden in Nederland 1.258 nieuwe kampeerauto’s en 4.504 nieuwe caravans geregistreerd; respectievelijk 16,4 en 4,0 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal telt ons land nu bijna 550.000 caravans en campers en heeft 1 op de 9 meerpersoonshuishoudens een caravan of camper in bezit.
Uit de cijfers van Kampeer en Caravan Industrie (KCI) en BOVAG blijkt dat de camperverkoop afgelopen juni een plus van 20,3 procent ten opzichte van juni 2016 noteerde. De afzet van caravans steeg met 13,6 procent. Na de regelrechte topmaand mei ging dus wederom de vlag uit bij de dealers. Adria Mobil is met een marktaandeel van 12,6 procent dit jaar tot nu toe het populairste merk onder de kampeerauto’s, gevolgd door Eriba-Hymer (11,2 procent) en Bürstner (10,0 procent). Bij de caravans is Fendt marktleider met 20,3 procent, voor zustermerk Hobby (18 procent) en Knaus (13,9 procent).
1 op de 9
Het aantal campers in Nederland groeit gestaag en is de afgelopen tien jaar verdubbeld. Vorig najaar werd de 100.000e kampeerauto geregistreerd en op 30 juni 2017 stond de teller alweer op 106.761. Opgeteld bij de 442.029 caravans komt de teller op een totaal van 548.790. Zodoende heeft 11,5 procent van de 4,8 miljoen meerpersoonshuishoudens in Nederland (bron: CBS 2015) een caravan of camper in bezit heeft, oftewel 1 op de 9.
————————————————————————————————————————————–
07 juni 2017
Mooi weer trekt kampeerders naar de showroom
Het is lang geleden dat er in Nederland zoveel caravans en campers verkocht zijn als in mei van dit jaar. In één maand konden de dealers een verkoopstijging noteren van maar liefst 25,9 procent bij de caravans. En bij de camperverkopen explodeerden de verkoopaantallen: in mei steeg het aantal nieuw verkochte campers met maar liefst 59,1 procent. Niet alleen in Nederland zitten de cijfers in de lift, want in heel Europa worden sterk stijgende verkoop aantallen genoteerd, zo blijkt uit de kentekenregistraties. Kamperen was nog nooit zo populair!
Het stijgende consumentenvertrouwen zorgt het hele jaar al voor een stijging van nieuw verkochte caravans en campers, en wellicht speelden de tropische temperaturen in de maand mei mee met de enorme stijging. Die verklaring zoekt de branchevereniging van caravan- en camperimporteurs KCI achter de verkoopaantallen. “Je ziet het direct als de zon begint te schijnen”, stelt Leo Diepemaat, voorzitter van de Kampeer & Caravan Industrie (KCI). “Dan pakken de Nederlandse kampeerders hun caravans en campers voor een weekendje weg. Die zomerse temperaturen zijn voor veel kampeerders ook een aanleiding om nog even de kampeeruitrusting te updaten. Dat heeft direct effect heeft op de verkopen in de showrooms en dit jaar zien we dat extreem terug in de registratiecijfers van caravans en campers. Vorig jaar konden we al een mooie groei noteren en deze lijn zetten we nu door in 2017. Na een aantal jaren van daling zitten de caravanverkopen sinds maart 2015 duidelijk weer in de lift.”
Record in Nederland
Ook de verkoop van kampeerauto’s blijft maar doorgroeien. In het najaar van 2016 werd in Nederland de 100.000ste camper op kenteken gezet – een verdubbeling in 10 jaar tijd. Maar ook de eerste vijf maanden van 2017 laten weer een forse verkoopgroei zien van 15,5 procent, met als uitschieter de maand mei met een plus bijna 60 procent. Op dit moment bedraagt het totaal aantal campers 105.908 stuks. “We verwachten dat nog voor de zomervakantie 550.000 Nederlandse caravans en campers rondrijden – een record”, aldus Leo Diepemaat.
Ook de verkoop van gebruikte kampeermiddelen zit in de lift. De verkoop van gebruikte caravans steeg in de eerste vijf maanden van dit jaar met 2,5 procent en bij de gebruikte campers is dat een plus van 7,5 procent.
De groei van zowel nieuw als tweedehands is overigens niet een puur Nederlandse aangelegenheid. Uit de Europese verkoopcijfers blijkt een groei van 5,2 procent (caravans en campers samen). Duitsland (+8 procent) en Groot-Brittannië (+5,9 procent) zijn hierin de twee belangrijkste landen. Wereldwijd signaleert branchevereniging KCI een verkoopstijging van 6,3 procent.
————————————————————————————————————————————–
29 maart 2017
KCI Leden transparant over “All-in prijzen”
De branchevereniging KCI (Kampeer & Caravan Industrie) is een groot voorstander van transparantie in de prijzen voor caravans, campers en vouwwagens. Het stemt de vereniging dan ook tevreden dat er afgelopen week overeenstemming is bereikt met haar leden omtrent de duidelijkheid van de “All-in” consumentenprijzen.
Vanaf deze zomer (juli-2017) zullen alle prijzen van nieuwe kampeermiddelen worden aangeboden inclusief transportkosten, kenteken-leges, BTW, BPM en recyclingbijdrage.
“Veel merken hebben deze stap begin 2017 al genomen, maar een aantal merken zal de nieuwe ‘All-in prijzen’ definitief invoeren bij de introductie van het nieuwe modeljaar in juni / juli van dit jaar. Op deze manier bereiken we een optimalisatie van de helderheid in prijsuitingen. Deze duidelijkheid en transparantie is uiteraard in het voordeel van de Nederlandse consument / kampeerder” , aldus Hans Louwers van de KCI.
————————————————————————————————————————————–
05 februari 2017
Caravans en campers populair
In januari worden niet de meeste nieuwe caravans en campers afgeleverd: de meeste modellen moeten nog arriveren bij de dealers. Toch zijn er opvallende cijfers: in januari werden 6% meer caravans verkocht dan in diezelfde maand in 2016. En bij de campers is dat percentage bijna 50 procent.
Het jaar 2017 start goed met de verkoop van caravans en campers. Vergelijken met diezelfde maand in 2016 zijn er 6% meer caravans verkocht. Bij de campers is die stijging extreem: in januari 2017 werden 46,3% meer campers afgeleverd bij de nieuwe eigenaars dan in januari 2016. En dan moeten de drukke maanden nog komen. Met andere woorden: 2017 is goed uit de startblokken is gekomen: een dergelijke grote stijging is de afgelopen jaren niet meer eerder voorgekomen.
De top-3 bij de caravans wordt gevormd door de merken Hobby, Fendt, Eriba/Hymer. Bij de campers zijn dat respectievelijk Adria, Hymer en Knaus.
———————————————————————————————————————————–
31 december 2016
Meer caravans en campers verkocht in 2016
Topjaar in kampeerbranche
Alle seinen staan op groen in de kampeerbranche. De verkoop van het aantal nieuwe caravans stijgt in 2016 met 4,6% ten opzichte van 2015, de afgelopen maand november zelfs met +23%. Kampeerauto’s groeien nog harder. In 2016 werden er maar liefst 15% meer nieuwe campers afgeleverd dan in 2015.
“Naast de verkoopcijfers zagen we in 2016 wederom een stijging van het aantal bezoekers (+7%) aan de Kampeer & Caravan Jaarbeurs in Utrecht. Per definitie de beurs waar de nieuwe caravan en camper modellen in Nederland voor het eerst getoond worden aan het publiek” aldus Leo Diepemaat van de Kampeer & Caravan Industrie. Het aantal kampeerauto’s doorbrak een record, in september werd de 100.000e camper in Nederland geregistreerd, een verdubbeling in tien jaar tijd.
“Ook de verkoop van occasions was dit jaar hoger dan 2015” meldt Siewert Gorter, Voorzitter van BOVAG Caravan & Camperbedrijven. In 2016 werden er in Nederland 67.815 gebruikte caravans en campers verhandeld, een groei van 2% ten opzichte van 2015.”
————————————————————————————————————————————
05 augustus 2016
100.000 campers in Nederland
In Nederland is vandaag de grens van 100.000 geregistreerde kampeerauto’s doorbroken. Dit blijkt uit de cijfers van Kampeer en Caravan Industrie (KCI), BOVAG en databureau VWE. Op 1 augustus werden 100.392 kampeerauto’s geteld en dat zijn er twee keer zoveel als tien jaar geleden; eind 2006 waren het er 50.114st.
Tijdens de komende Kampeer en Caravan Jaarbeurs (12 t/m16 oktober in Utrecht) zal de 100.000e kampeerauto te bewonderen zijn in Hal-9.
Per provincie is het camperbezit als volgt verdeeld:
1. Noord-Brabant: 16.820 (1 camper op 148 inwoners)
2. Noord-Holland: 14.351 (1 op 192)
3. Gelderland: 13.582 (1 op 149)
4. Zuid-Holland: 13.138 (1 op 274)
5. Overijssel: 8.462 (1 op 135)
6. Friesland: 6.467 (1 op 100)
7. Limburg: 6.360 (1 op 176)
8. Utrecht: 6.051 (1 op 209)
9. Drenthe: 5.185 (1 op 94)
10. Groningen: 4.570 (1 op 128)
11. Zeeland: 3.126 (1 op 122)
12. Flevoland: 2.160 (1 op 186)
(onbekend: 120)
In absolute aantallen zijn in de provincie Noord-Brabant de meeste kampeerauto’s geregistreerd, in Flevoland de minste. In relatieve zin is de kampeerauto vooral populair in de noordelijke provincies. Zo telt Drenthe 1 camper per 94 inwoners, Friesland 1 per 100 en Groningen 1 per 128. Ook de provincie Zeeland doet goed mee met 1 kampeerauto per 122 inwoners.
Verkoopcijfers tot en met juli
De verkoop van nieuwe campers maakt heel 2016 al een stevige groei door. Tot en met juli zijn 1.212 exemplaren geregistreerd en dat is 13,8% meer dan in de dezelfde periode van 2015. Naast de kampeerauto gaat het ook weer prima met de caravan. In de eerste zeven maanden werden 4.975 nieuwe caravans verkocht (+8,3%), in juli werd er zelfs een stijging van maar liefst 36,2% genoteerd.
RTL-nieuws maakte er een mooi journaal-item over.
—————————————————————————————————————————————-
Kampeerbranche al vijf kwartalen in de plus
9 april 2016
In de eerste drie maanden van 2016 werden in Nederland 24 procent meer nieuwe kampeerauto’s en 3,7 procent meer nieuwe caravans verkocht ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De cijfers markeren tevens het vijfde opeenvolgende kwartaal met verkoopgroei, zo concluderen brancheorganisaties Kampeer en Caravan Industrie (KCI) en BOVAG.
Tot en met maart kochten vakantiegangers 356 nieuwe campers en 1.482 nieuwe caravans. Daarnaast verkocht de vakhandel een stabiel aantal van 2.388 tweedehands caravans en groeide de verkoop van gebruikte kampeerauto’s fors, met 19,3 procent tot 1.425 stuks. Met vijf kwartalen groei op rij heeft de kampeerbranche een lange periode van teruglopende verkoopcijfers definitief achter zich gelaten.
Gezinnen
“We kunnen nu met recht spreken van een ware ommekeer in de Nederlandse kampeerbranche”, aldus KCI-voorzitter Leo Diepemaat. “Ook in andere Europese landen trekt de markt aan en blijkt kamperen mateloos populair. Zo rapporteerden onze Duitse collega’s onlangs al een recordaantal van ruim 1 miljoen geregistreerde kampeermiddelen. Met bijna 550.000 caravans en campers blaast Nederland ook een aardig toontje mee op Europees niveau. Omgerekend naar hoofd van de bevolking zijn we zelfs al jaar en dag wereldtop.” Siewert Gorter, voorzitter BOVAG Caravan- en Camperbedrijven: “Sinds afgelopen jaar kunnen we weer een blik vooruit werpen, nadat de verkoop van nieuwe caravans in 2014 een absolute bodem had bereikt. Met het kampeerseizoen in aantocht hebben we veel aanloop in de showrooms en kampeershops, waarbij ook de gezinnen met jonge kinderen zich steeds vaker laten zien.”
Duitse merken
Hymer was in het eerste kwartaal het bestverkochte campermerk, met 15,4 procent marktaandeel, gevolgd door Adria Mobil (9,6 procent) en Bürstner (8,4 procent). Bij de caravans zijn vier Duitse merken goed voor bijna driekwart van de markt: Hobby (24,4 procent), Fendt (18,9 procent), Knaus (17,9 procent) en Eriba (10,4 procent).
Caravans en campers wereldwijd in de plus; Nederlandse markt veert op
2 februari 2016
Uit de gegevens van Kampeer en Caravan Industrie (KCI) en BOVAG blijkt dat de Nederlandse caravan- en camperkopers in 2015 de weg naar de showrooms weer hebben gevonden. Het jaar wordt afgesloten met 5.785 nieuwe caravans (+5,4%) en 1.252 nieuwe campers (+10,9%). Wereldwijd gaat het in 2015 om de verkoop van zo’n 575.000 kampeermiddelen; 6% meer dan vorig jaar en 34% meer dan in 2010. Vooral China vertoont een veelbelovende groei.
In Europees verband klimt de teller dit jaar naar 146.900 nieuwe kampeerauto’s en caravans. Dat is een groei van 6,9% ten opzichte van 2014. De Australische kampeermarkt laat eenzelfde groeipercentage zien (33.000 stuks) en in Noord-Amerika stijgt de afzet met een kleine 5% tot 374.000 stuks. In China verdrievoudigt de verkoop van caravans en campers tot ongeveer 5.000 exemplaren. Het land kent überhaupt nog geen kampeercultuur, maar het drukke stadsleven verleidt steeds meer Chinezen tot ontspanning in de natuur. Importeurs van kampeermiddelen en campingexploitanten beginnen zich daar nu dan ook te roeren en kijken de kunst af van de Europeanen, Amerikanen en Australiërs.
Duitsers domineren in Nederland
Aan het eind van 2015 blijkt dat de Duitse fabrikant Fendt voor het eerst in jaren haar zustermerk Hobby is voorbij gestreefd als bestverkochte caravanmerk in Nederland. Fendt verkocht in 2015 1.121 caravans (19,4% marktaandeel) en Hobby 1.064 (18,4%). Drie andere Duitse merken completeren de top-vijf: Knaus (790), Dethleffs (551) en Eriba-Hymer (509). Laatstgenoemde gaat met 170 verkochte exemplaren en een marktaandeel van 13,6 procent aan kop bij de kampeerauto’s in 2015, de eerste plaats wordt gedeeld met het Sloveense Adria Mobil dat exact hetzelfde aantal campers (170) in Nederland registreerde. De merken Carthago (94), Knaus (90) en Bürstner (84) zijn op gepaste afstand de nummers 3, 4 en 5 dit jaar.
18% meer bezoekers op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs: kamperen weer helemaal hot!
15 oktober 2015
Op de slotdag begroette de Kampeer & Caravan Jaarbeurs de 41.594-ste bezoeker, ruim 10.000 meer dan drie jaar geleden. Hiermee realiseerde de Jaarbeurs een groei van maar liefst 18% ten opzichte van de beurs in 2014. ‘Kamperen staat weer helemaal op de kaart’, aldus een glunderende Carinha Uytterhoeven, beursmanager van het grootste kampeer-event van Nederland.
Circa vier op de tien bezoekers bezochten het evenement voor het eerst. Een groot deel van de aanwezigen (circa 18 procent) overweegt te gaan kamperen en is nog niet in het bezit van kampeerspullen. De kampeerauto staat het hoogste op de verlanglijst van de beursgangers, aldus onderzoek van de organisatie. Ook overweegt een groot deel van de bezoekers een caravan aan te schaffen. Vier van de tien bezoekers is in elk geval van plan binnen nu en twee jaar een nieuw kampeermiddel te kopen.
‘La vie est formidable!’ Frankrijk was het themaland van de beurs, die van 7 tot en met 11 oktober plaatsvond. Het thema met gastlanden is sinds 2014 de rode draad tijdens de Kampeer & Caravan Jaarbeurs, met als doel om behalve nieuwe kampeermiddelen ook volop sfeer en beleving te bieden aan kamperend Nederland. ‘De beurs moet echt een dagje uit zijn voor het hele gezin, en onze aanpak blijkt te werken’, stelt Carinha Uytterhoeven. ‘Met het thema ‘La Douce France’ waan je je al vanaf de entree in een van de populairste kampeerlanden van Europa. Een kopje koffie met tarte tatin, lekkere Franse hapjes, een wijnproeverij: dat soort dingen blijkt aan te slaan bij het publiek. Met het team van de Jaarbeurs willen we echt een event maken in plaats van een beurs met alleen maar productnieuws. Het publiek blijkt die aanpak zeer te waarderen’, aldus Uytterhoeven.
Voor meer info kijk op: www.kampeerencaravanjaarbeurs.nl
Trendbreuk caravans zet door
05 oktober 2015
De verkoopcijfers van nieuwe caravans blijven groeien. Na tien jaar daling, laat het derde kwartaal in 2015 wederom een stijgende lijn zien. “Nu we drie kwartalen achtereen stijgen kunnen we met recht spreken van een doorzettende trendbreuk” aldus Hans Louwers van de KCI (Kampeer & Caravan Industrie).
Alle sectoren op gebied van kampeermiddelen hebben in 2015 de wind mee. Nieuwe caravans stijgen met 5,5% ten opzichte van vorig jaar. De verkoop van nieuwe kampeerauto’s groeit met 13%. Ook de occasions doen het beter dan in 2015, caravans +2% en campers +6,6%. En zelfs de vouwwagen is volop bezig aan een comeback. Louwers: “Met bijna 450.000 caravans en ruim 90.000 kampeerauto’s behoren we als Nederland tot een van de landen met de hoogste caravan/camper dichtheid ter Wereld”.
Caravanverkoop trekt aan
31 augustus 2015
In de eerste acht maanden van het jaar werden in Nederland 4.963 nieuwe caravans verkocht, een stijging van 5,8 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Zo blijkt uit de cijfers van Kampeer en Caravan Industrie (KCI). 1 op de 10 Nederlandse meerpersoonshuishoudens heeft een caravan; de noordelijke provincies zijn koploper.
In de periode 2004 tot en met 2014 daalde de caravanverkoop jaar op jaar, van een hoogtepunt boven de 20.000 nieuwe exemplaren tot afgelopen jaar een bodem van zo’n 5.500, en branchevereniging KCI spreekt d ook van een trendbreuk. “Vooral omdat de maand augustus op het einde van het vakantieseizoen ligt is dit altijd een goede graadmeter is voor het sentiment in de sector” aldus KCI-voorzitter Leo Diepemaat.
1 op 10
Nederland telt momenteel 455.000 caravans (exclusief lichte exemplaren -onder 750kg- zonder eigen kenteken) en dat betekent dat 1 op de 10 van de circa 4,7 miljoen meerpersoonshuishoudens (CBS) een caravan in bezit heeft. Drenthe is koploper met 0,16 caravan per huishouden (1 op de 6), gevolgd door Friesland, Overijssel (beide 1 op 7,5) en Groningen (1 op 8). Zuid-Holland telt de minste caravans per meerpersoonshuishouden: 1 op 14. In Noord-Holland zijn dat er 1 op 13 en in Limburg ruim 1 op de 12 huishoudens. In Gelderland, Flevoland, Zeeland en Noord-Brabant is verhouding 1 op 9 en in Utrecht 1 op 11,5.
Kampeerauto’s
De meest verkochte caravanmerken tot en met mei waren alle afkomstig uit Duitsland: Fendt en Hobby met respectievelijk 945 en 903 stuks, gevolgd door Knaus (719 exemplaren), Dethleffs (496) en Eriba (437). De verkoop van nieuwe kampeerauto’s steeg in dezelfde periode met 13,1 procent tot 1.117 stuks.